vrijdag 7 oktober 2016

0958 Dictee vrijdag 07 okt 2016 (1): dictee Oefendictee Van Dale √

Dictee - dictees [0958]

Oefendictee Van Dale
Kies 40 maal A of B.

Helemaal onderaan het hele verhaal nogmaals, met de goede antwoorden in groen!

Wie de taal heeft, heeft de toekomst

1. Onderwijs – wie is er niet groot mee geworden? Het is [1] (A) uit den treure / (B) uitentreuren herhaald, maar daarom niet minder waar: goed onderwijs is [2] (A) essentieel / (B) essentiëel om te kunnen functioneren in de maatschappij. Onze samenleving kent dan ook een rijk [3] (A) palet / (B) pallet aan [4] (A) school en onderwijstypen / (B) school- en onderwijstypen. Van [5] (A) Daltonschool/ (B) daltonschool tot [6] (A) Montessorionderwijs / (B) montessorionderwijs, via het alweer [7] (A) ter ziele / (B) terzielen gegane [8] (A) Iederwijs  / (B) iederwijs tot aan de hypermoderne [9] (A) ipad-school / (B) iPadschool – er is een school voor ieders smaak.

2. Er is wel veel [10] (A) verandert / (B) veranderd sinds het vorige [11] (A) milennium / (B) millennium. Het is [12] (A) al lang / (B) allang niet meer zo dat [13] (A) ebbehouten / (B) ebbenhouten aanwijsstok, gard en Spaans rietje de voornaamste [14] (A) didactische / (B) didaktische instrumenten zijn. En de jaren dat je als leerling al een heel eind kwam met [15] (A) lineaal / (B) liniaal, geodriehoek en [16] (A) bosatlas / (B) Bosatlas liggen ver achter ons. Digitale [17] (A) innovaties / (B) enovaties als digibord, tablet en smartphone – met alle apps [18] (A) vandien / (B) van dien – deden hun intrede. Soms tot verdriet van de docent die [19] (A) percepieert / (B) percipieert dat er door leerlingen [20] (A) ideeëloos / (B) ideeënloos wordt [21] (A) gewhatsapt / (B) gewhatsappt op hun [22]  (A) touchscreens / (B) touch screens (of, in [23] (A) pront / (B) prond Nederlands, aanraakschermen). Maar de optimist [24] (A) zoemt  / (B) zoomt liever in op de zegeningen van het [25] (A) sybertijdperk / (B) cybertijdperk.

3. De [26] (A) kruks / (B) crux van elk leerproces is taal. Dat behoeft in deze [27] (A) joyeuze / (B) joyeuse Week van het Nederlands nauwelijks betoog. Zonder [28] (A) minitieuze / (B) minutieuze kennis van de eigen taal wordt het immers een schier onmogelijke [29] (A) tour / (B) toer om een vak te leren. Of je nu later [30] (A)
palaeo-antropoloog / (B) paleoantropoloog wilt worden, kapitein van een [31] (A) klipper / (B) clipper of [32] (A) fiscaaljurist / (B) fiscaal jurist, een goede beheersing van je moerstaal is het [33] (A) alpha / (B) alfa en omega. Taal is cruciaal.


4. Taal en technologie – ze komen samen in Van Dale op School. Dat is een [34] (A) on line platform / (B) onlineplatform voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs en onderwijs in [35] (A) NT2 / (B) nt2. De [36] (A) chic / (B) sjiek vormgegeven digitale woordenboeken Nederlands, Engels, Duits en Frans bieden [37] (A) allerwege / (B) allerwegen, op elk gewenst niveau en op elk schermtype, ondersteuning bij taalgebruik en begripsvorming. Het scala aan digitale mogelijkheden wordt volledig [38] (A) ge-exploreerd / (B) geëxploreerd. Zo kun je, [39] (A) appeltje, eitje / (B) appeltje-eitje, de woorden met één druk op de knop laten uitspreken.

5. Het [40] (A) lijdt / (B) leidt geen twijfel: wie de taal heeft, heeft de toekomst.

Herhaald verhaal, met antwoorden!

Wie de taal heeft, heeft de toekomst

1. Onderwijs – wie is er niet groot mee geworden? Het is [1] (A) uit den treure - VD! / (B) uitentreuren herhaald, maar daarom niet minder waar: goed onderwijs is [2] (A) essentieel / (B) essentiëel om te kunnen functioneren in de maatschappij. Onze samenleving kent dan ook een rijk [3] (A) palet / (B) pallet aan [4] (A) school en onderwijstypen / (B) school- en onderwijstypen. Van [5] (A) Daltonschool / (B) daltonschool tot [6] (A) Montessorionderwijs / (B) montessorionderwijs, via het alweer [7] (A) ter ziele / (B) terzielen gegane [8] (A) Iederwijs / (B) iederwijs tot aan de hypermoderne [9] (A) ipad-school * / (B) iPadschool – er is een school voor ieders smaak.

* GB ook wel: ipadschool, zoals ipodduim (naast iPodduim)

2. Er is wel veel [10] (A) verandert / (B) veranderd sinds het vorige [11] (A) milennium / (B) millennium. Het is [12] (A) al lang  / (B) allang niet meer zo dat [13] (A) ebbehouten / (B) ebbenhouten aanwijsstok, gard en Spaans rietje de voornaamste [14] (A) didactische / (B) didaktische instrumenten zijn. En de jaren dat je als leerling al een heel eind kwam met [15] (A) lineaal / (B) liniaal, geodriehoek en [16] (A) bosatlas / (B) Bosatlas liggen ver achter ons. Digitale [17] (A) innovaties / (B) enovaties als digibord, tablet en smartphone – met alle apps [18] (A) vandien / (B) van dien – deden hun intrede. Soms tot verdriet van de docent die [19] (A) percepieert / (B) percipieert dat er door leerlingen [20] (A) ideeëloos / (B) ideeënloos wordt [21] (A) gewhatsapt/ (B) gewhatsappt op hun [22]  (A) touchscreens / (B) touch screens (of, in [23] (A) pront / (B) prond Nederlands, aanraakschermen). Maar de optimist [24] (A) zoemt / (B) zoomt liever in op de zegeningen van het [25] (A) sybertijdperk / (B) cybertijdperk.

3. De [26] (A) kruks / (B) crux van elk leerproces is taal. Dat behoeft in deze [27] (A) joyeuze / (B) joyeuse Week van het Nederlands nauwelijks betoog. Zonder [28] (A) minitieuze / (B) minutieuze kennis van de eigen taal wordt het immers een schier onmogelijke [29] (A) tour / (B) toer om een vak te leren. Of je nu later [30] (A)
palaeo-antropoloog / (B) paleoantropoloog wilt worden, kapitein van een [31] (A) klipper / (B) clipper of [32] (A) fiscaaljurist / (B) fiscaal jurist, een goede beheersing van je moerstaal is het [33] (A) alpha / (B) alfa en omega. Taal is cruciaal.


4. Taal en technologie – ze komen samen in Van Dale op School. Dat is een [34] (A) on line platform / (B) onlineplatform voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs en onderwijs in [35] (A) NT2 / (B) nt2. De [36] (A) chic / (B) sjiek vormgegeven digitale woordenboeken Nederlands, Engels, Duits en Frans bieden [37] (A) allerwege / (B) allerwegen, op elk gewenst niveau en op elk schermtype, ondersteuning bij taalgebruik en begripsvorming. Het scala aan digitale mogelijkheden wordt volledig [38] (A) ge-exploreerd / (B) geëxploreerd. Zo kun je, [39] (A) appeltje, eitje / (B) appeltje-eitje, de woorden met één druk op de knop laten uitspreken.

5. Het [40] (A) lijdt / (B) leidt geen twijfel: wie de taal heeft, heeft de toekomst.

 

 

 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten