Dictee - dictees [0958]
Oefendictee Van Dale
Kies 40 maal A of B.
Helemaal onderaan het hele verhaal nogmaals, met de goede antwoorden in groen!
Wie de taal heeft, heeft de toekomst
1. Onderwijs – wie is er niet groot mee geworden? Het is [1]
(A) uit den treure / (B) uitentreuren herhaald, maar daarom niet minder waar:
goed onderwijs is [2] (A) essentieel / (B) essentiëel om te kunnen functioneren
in de maatschappij. Onze samenleving kent dan ook een rijk [3] (A) palet / (B)
pallet aan [4] (A) school en onderwijstypen / (B) school- en onderwijstypen.
Van [5] (A) Daltonschool/ (B) daltonschool tot [6] (A) Montessorionderwijs /
(B) montessorionderwijs, via het alweer [7] (A) ter ziele / (B) terzielen gegane
[8] (A) Iederwijs / (B) iederwijs tot aan de hypermoderne [9] (A) ipad-school /
(B) iPadschool – er is een school voor ieders smaak.
2. Er is wel veel [10] (A) verandert / (B) veranderd sinds het
vorige [11] (A) milennium / (B) millennium. Het is [12] (A) al lang / (B) allang
niet meer zo dat [13] (A) ebbehouten / (B) ebbenhouten aanwijsstok, gard en
Spaans rietje de voornaamste [14] (A) didactische / (B) didaktische
instrumenten zijn. En de jaren dat je als leerling al een heel eind kwam met [15]
(A) lineaal / (B) liniaal, geodriehoek en [16] (A) bosatlas / (B) Bosatlas
liggen ver achter ons. Digitale [17] (A) innovaties / (B) enovaties als
digibord, tablet en smartphone – met alle apps [18] (A) vandien / (B) van dien
– deden hun intrede. Soms tot verdriet van de docent die [19] (A) percepieert /
(B) percipieert dat er door leerlingen [20] (A) ideeëloos / (B) ideeënloos
wordt [21] (A) gewhatsapt / (B) gewhatsappt op hun [22] (A) touchscreens / (B) touch screens (of, in
[23] (A) pront / (B) prond Nederlands, aanraakschermen). Maar de optimist [24]
(A) zoemt / (B) zoomt liever in op de zegeningen van het [25] (A) sybertijdperk
/ (B) cybertijdperk.
3. De [26] (A) kruks / (B) crux van elk leerproces is taal. Dat
behoeft in deze [27] (A) joyeuze / (B) joyeuse Week van het Nederlands
nauwelijks betoog. Zonder [28] (A) minitieuze / (B) minutieuze kennis van de
eigen taal wordt het immers een schier onmogelijke [29] (A) tour / (B) toer om
een vak te leren. Of je nu later [30] (A)
palaeo-antropoloog / (B) paleoantropoloog
wilt worden, kapitein van een [31] (A) klipper / (B) clipper of [32] (A)
fiscaaljurist / (B) fiscaal jurist, een goede beheersing van je moerstaal is
het [33] (A) alpha / (B) alfa en omega. Taal is cruciaal.
4. Taal en technologie – ze komen samen in Van Dale op School.
Dat is een [34] (A) on line platform / (B) onlineplatform voor basisonderwijs,
voortgezet onderwijs en onderwijs in [35] (A) NT2 / (B) nt2. De [36] (A) chic /
(B) sjiek vormgegeven digitale woordenboeken Nederlands, Engels, Duits en Frans
bieden [37] (A) allerwege / (B) allerwegen, op elk gewenst niveau en op elk
schermtype, ondersteuning bij taalgebruik en begripsvorming. Het scala aan
digitale mogelijkheden wordt volledig [38] (A) ge-exploreerd / (B) geëxploreerd.
Zo kun je, [39] (A) appeltje, eitje / (B) appeltje-eitje, de woorden met één
druk op de knop laten uitspreken.
5. Het [40] (A) lijdt / (B) leidt geen twijfel: wie de taal
heeft, heeft de toekomst.
Herhaald verhaal, met antwoorden!
Wie de taal heeft, heeft de toekomst
1. Onderwijs – wie is er niet groot mee geworden? Het is [1]
(A) uit den treure - VD! / (B) uitentreuren herhaald, maar daarom niet minder waar:
goed onderwijs is [2] (A) essentieel / (B) essentiëel om te kunnen functioneren
in de maatschappij. Onze samenleving kent dan ook een rijk [3] (A) palet / (B)
pallet aan [4] (A) school en onderwijstypen / (B) school- en onderwijstypen.
Van [5] (A) Daltonschool / (B) daltonschool tot [6] (A) Montessorionderwijs /
(B) montessorionderwijs, via het alweer [7] (A) ter ziele / (B) terzielen gegane
[8] (A) Iederwijs / (B) iederwijs tot aan de hypermoderne [9] (A) ipad-school * /
(B) iPadschool – er is een school voor ieders smaak.
* GB ook wel: ipadschool, zoals ipodduim (naast iPodduim)
2. Er is wel veel [10] (A) verandert / (B) veranderd sinds het
vorige [11] (A) milennium / (B) millennium. Het is [12] (A) al lang / (B) allang
niet meer zo dat [13] (A) ebbehouten / (B) ebbenhouten aanwijsstok, gard en
Spaans rietje de voornaamste [14] (A) didactische / (B) didaktische
instrumenten zijn. En de jaren dat je als leerling al een heel eind kwam met [15]
(A) lineaal / (B) liniaal, geodriehoek en [16] (A) bosatlas / (B) Bosatlas
liggen ver achter ons. Digitale [17] (A) innovaties / (B) enovaties als
digibord, tablet en smartphone – met alle apps [18] (A) vandien / (B) van dien
– deden hun intrede. Soms tot verdriet van de docent die [19] (A) percepieert /
(B) percipieert dat er door leerlingen [20] (A) ideeëloos / (B) ideeënloos
wordt [21] (A) gewhatsapt/ (B) gewhatsappt op hun [22] (A) touchscreens / (B) touch screens (of, in
[23] (A) pront / (B) prond Nederlands, aanraakschermen). Maar de optimist [24]
(A) zoemt / (B) zoomt liever in op de zegeningen van het [25] (A) sybertijdperk
/ (B) cybertijdperk.
3. De [26] (A) kruks / (B) crux van elk leerproces is taal. Dat
behoeft in deze [27] (A) joyeuze / (B) joyeuse Week van het Nederlands
nauwelijks betoog. Zonder [28] (A) minitieuze / (B) minutieuze kennis van de
eigen taal wordt het immers een schier onmogelijke [29] (A) tour / (B) toer om
een vak te leren. Of je nu later [30] (A)
palaeo-antropoloog / (B) paleoantropoloog
wilt worden, kapitein van een [31] (A) klipper / (B) clipper of [32] (A)
fiscaaljurist / (B) fiscaal jurist, een goede beheersing van je moerstaal is
het [33] (A) alpha / (B) alfa en omega. Taal is cruciaal.
4. Taal en technologie – ze komen samen in Van Dale op School.
Dat is een [34] (A) on line platform / (B) onlineplatform voor basisonderwijs,
voortgezet onderwijs en onderwijs in [35] (A) NT2 / (B) nt2. De [36] (A) chic /
(B) sjiek vormgegeven digitale woordenboeken Nederlands, Engels, Duits en Frans
bieden [37] (A) allerwege / (B) allerwegen, op elk gewenst niveau en op elk
schermtype, ondersteuning bij taalgebruik en begripsvorming. Het scala aan
digitale mogelijkheden wordt volledig [38] (A) ge-exploreerd / (B) geëxploreerd.
Zo kun je, [39] (A) appeltje, eitje / (B) appeltje-eitje, de woorden met één
druk op de knop laten uitspreken.
5. Het [40] (A) lijdt / (B) leidt geen twijfel: wie de taal
heeft, heeft de toekomst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten