maandag 14 oktober 2024

3679 Dictee maandag 14-10-2024 (1) – dictee Groot Aalsmeers Dictee 2024 √

Dictee – dictee [3679]

Groot Aalsmeers Dictee 2024

De 70 onderstreepte woorden moesten worden ingevuld.

Toelichting in blauw.

LEEF! (auteur: Arjen Vos) [beter: Leef!]

1. Staat u wel eens [VD weleens, in toelichting GB ook los] stil bij het onvermijdelijke, het einde van uw aardse bestaan? Als het doek valt, de heilige Petrus u opwacht en uw zwanenzang klinkt? In dit dictee belichten we de dag dat u kassiewijle [+ alternatieven met andere uitspraak] gaat, de dag waarvan u weet dat die zal komen, die zelfs al vele malen gepasseerd is, maar, anders dan uw geboortedag, nog in nevelen gehuld is en hopelijk nog vele jaren voor u ligt

2. Mijn fascinatie voor doodgaan en onze laatste reis ontstond vermoedelijk bij de eerste kennismaking ermee toen in onze lommerrijke tuin menig minuscuul diertje ten prooi viel aan onze vileine kat, die zijn jachttrofeeën voor onze deur drapeerde en ik daarop een uitvaartceremonieel organiseerde, compleet met condoleance.

3. Wat was ik euforisch toen ik als adolescent bij de plaatselijke uitvaartonderneming aan de slag mocht als oproepkracht met een nulurencontract
[ook: 0 urencontract] en bij nacht en ontij eropuit gestuurd werd om mensen te verzorgen die de kraaienmars hadden geblazen. Als echte diehard combineerde ik mijn werk als zzp’er in het journaille met dat van de schaduwzijde van het leven.

4. Ik weet nog goed hoe ik op die goede vrijdag in mei
[! dé Goede Vrijdag valt nooit in mei, maar in maart of april – internet] als palfrenier de limousine vergezelde die traag over de kasseien richting aula rolde, waarna we collectief in ganzenpas een looiige [zeer zwaar] sequoiahouten kist op de daarvoor bestemde schragen lieten neervlijen. De biedermeiers, lauwerkransen en in sfagnum [veenmos] gestoken bloemen waarvan de Latijnse namen me ontschoten zijn, drapeerden we consciëntieus rondom altaar en katheder.

5. Door toenemende ontkerkelijking wordt de geestelijke ceremonie gebaseerd op Bijbelse grondslag steeds meer een zeldzaamheid. Dat is jammer, want een dienst geleid door een protestantse of rooms-katholieke eerwaarde, geeft niet alleen cachet aan de zaak maar ook meer waarde [ook meerwaarde kan! – klemtoon].

6. De oud-gereformeerde [vroegere gereformeerde, maar ook kan (huidige) oudgereformeerde! – het laatste is logischer en waarschijnlijker – kerkgenootschap: oudgereformeerde gemeenten in Nederland] prediker die deze dienst leidde was nog maar net aan het in memoriam begonnen of hij liep karmozijnkleurig aan, kreeg de bibberaties en viel als een blok voorover op de makkelijk schoon te houden epoxyvloer [van zekere kunsthars] van de aula. Dankzij de aanwezige defibrillator wist een toevallig presente bhv’er [bedrijfshulpverlening] de hartspier van de spreker weer aan de praat te krijgen, waarna de ceremonie vervolgd kon worden.

7. Helaas beleefde ik nog nimmer een teraardebestelling op het welbekende feeërieke en monumentale Boomkwekerskerkhof [Aalsmeer] met zijn macabere ambiance, dat, anders dan doet vermoeden, niet louter beenderen van boomkwekers of andere botanici herbergt, maar een dwarsdoorsnee van de oorspronkelijke bevolking en waar grosso modo nog enkele honderden illustere plaatsgenoten tot stof liggen te vergaan.

8. De traditie om na het bewijzen van de laatste eer
oer-Hollandse oma’s cake [bij een wat andere formulering ook: een oma’s-cake – TH] te serveren, is met de jaren gesleten. In crematoria halen nabestaanden tegenwoordig nippend aan whisky [ook whiskey goedgerekend] of chai latte [warme drank van thee, specerijen en melk] herinneringen op, terwijl de overledene op zijn of haar verassing wacht. Ook kun je na het ceremonieel tegenwoordig vergast worden op ciabatta’s [langwerpig brood gebakken van nat deeg] met carpaccio en mozzarella [Italiaanse kaas], kaiserbroodjes [ook kaiserbrötchen – andere uitspraak] met waldorfsalade of roti [Surinaams gerecht, uitspraak oh] met rijst.

9. Als ik één ding geleerd heb van werken bij een rouwcentrum, is dat het waarderen van onder de levenden te zijn. Mijn advies is daarom: [Ik zou hier aanhalingstekens openen zetten] LEEF! [beter: Leef!] En laat leven! Word surveillant op het surfeiland, laat die hennatattoo aanbrengen in Marrakech, maak een
West-Middellandse Zeecruise langs pittoreske plaatsjes, beleef een bungeejumpavontuur in de majestueuze Himalaya, bereid zinnenprikkelende gerechten en verwen je geliefde met afrodisiaca [
geslachtsdrift prikkelend, stimulerend middel] als artisjok en saffraan opdat je straks niet met een had-ik-maargevoel [ook: ‘had-ik-maar’-gevoel] het loodje legt en in je pelerine [kraagmanteltje] wordt aangestaard door de achterblijvers, die toch vinden dat je er mooi bij ligt. [aanhalingstekens sluiten]

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten