Dictee - dictees [1743]
Oegstgeester
Dictee 2019
De 97 onderstreepte
woorden moesten worden ingevuld.
Oegsthol,
de Klaagbaan (auteur: Ko Colijn)
1. Deze
keer geen exercitie in lastige neologismen, anglicismen of
andersoortige geïmporteerde instinkers, maar gewoon een
rechttoe-rechtaanverhaal
zonder przewalskipaarden of dromedarissen over fenomenen die van
dichterbij te aanschouwen zijn.
2. Niet
dat de eerste soort uitgeput is: zelfs in Oegstgeester contreien zal de consciëntieuze
waarnemer nog weleens een blauwvleugelsprinkhaan of het dwergviltkruid spotten,
desnoods met een standalonecamera, maar qua biodiversiteit zal de
gemeente het toch niet van de exotische grondflora en -fauna
moeten hebben. We kiezen dit jaar voor de aerodynamica, een luchtiger
categorie.
3. Wie
op een zonnige zondag bij noordoostenwind even in de tuin de wekelijkse hectiek
ontvlucht met een boek, koffie en een butterscotch, zal aldra
merken dat de luchthaven Schiphol die dag voor de Kaagbaan als
aanvliegroute van een eindeloos aantal arriverende carriers heeft geopteerd.
Het kabinet bereidt zelfs, naar verluidt, dit najaar een besluit over een
parallelle dito baan
voor. Zo kan zich een haat-liefdeverhouding met de nationale luchthaven ontwikkelen, niet
gespeend van geestelijke littekens.
4. Wie doordeweeks
niet aan het fileleed kan ontsnappen, en verlangt 's zondags compensatoire
rust te vinden in eigen have, zou chagrijnig of zelfs geërgerd
kunnen raken over de frequentie waarmee vluchten, boordevol toeristen uit uiteenlopende resorts als Antalya of
Zakynthos, hun tocht in de corridor boven onze omgeving laten eindigen.
Werkelijk tenhemelschreiend, al dat luchtverkeer, bijna letterlijk!
5. Het
gaat me nog niet eens om de ecologische footprint of de
kooldioxide-uitstoot die deze hoge vorm van vrijetijdsbesteding
veroorzaakt. Cruiseschepen en fourwheeldrives
kunnen er op NAP (Normaal Amsterdams Peil) trouwens ook wat van,
maar als decibellengeneratoren zijn deze luchtmonsters een hinderlijke
sta-in-de-weg
voor het geëigende privégenot
op particulier territoir.
6. De Schipholklachtenlijn biedt weliswaar
voor de keurige burger al een escaperoute voor het ongenoegen, maar echt
zoden aan de dijk zet het reclameren niet: de vliegbusiness is een goedgeorganiseerde sector met een vriendelijk,
doch over het algemeen afwijzend of ontwijkend klaagsysteem dat al begint met een
geacheveerd 'sorry voor het wachten' en deze legt de prioriteit bij de continuïteit
van de eigen bedrijfskolom.
7. Geen
wonder dat zelfs in het beschaafde Oegstgeest en het aanpalende Raadslieden-
en Houtkwartier te Leiden een
erop-of-erondermentaliteit is gegroeid
bij burgers die het vliegverkeer beteugeld willen zien en hopen dat het gros
van de vluchten naar Lelystad Airport wordt gedirigeerd of, sterker nog,
wordt omgezet in reizen per hogesnelheidslijn als alternatief voor
bestemmingen in dichtbijgelegen buurlanden. Anderen zien wel brood in
een competitieve kerosine- of tickettaks om het Schipholverkeer
te ontmoedigen.
8. Nu
kunt u misschien bezwaar maken tegen de actievoerderij, en tegenwerpen
dat het nogal elitair is om het luidruchtige vliegverkeer middels een not-in-my-backyardmanoeuvre te relokeren, en dat dit geageer
zelfs banen in de regio bedreigt. Echter, sprekend over een gemeenschap die
verder zoveel rust en groen te bieden heeft en bij lange na niet geplaagd wordt
door het moordende rolkoffertoerisme dat zich op de Amsterdamse en zelfs
Leidse Airbnb-verblijven stort, mag nochtans de mythe van
het Groene Hart ook hier best weleens ter discussie gesteld
worden.
9. U
kunt ervan uitgaan dat heel wat dorpsgenoten eronderdoor gaan en ertussenuit
knijpen op die zogenaamd stille zondagen, nog ervan afgezien dat ook uit orthodox-christelijke kring of de pinksterbeweging bezwaren tegen
al die drukte zouden kunnen rijzen tegen het reizen op Stille
Zaterdag. Helaas moeten we vaststellen dat voor- en tegenstanders
van weekendvluchten langs elkaar heen praten: men kan ervan op aan dat het
voor beide groepen dus voorlopig niet in een win-winsituatie zal
resulteren.
10. Het
was, ten slotte, zeker niet de bedoeling u hier op malicieuze
wijze te indoctrineren en unverfroren
anti-Schiphol te maken. Aan
meningsvorming op basis van fakenieuwsberichtgeving hebben we natuurlijk
ook een broertje dood. Maar het zou illusoir zijn om een groei tot
pakweg vijftig vluchten per uur boven ons dorp als incontournabel [onvermijdelijk] te
beschouwen. Een ingebrekestelling van de overheid is te allen tijde
een democratische optie, dat zult u wel beamen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten