dinsdag 26 augustus 2014

0246 Dictee woensdag 10 sep 2014 (7): dictee wilfen of winozzen √

Dictee - dictees [0246]

Wilfen of winozzen

1. In een PZC-cryptogram kwam als opgave voor: "Spijkers die te onderscheiden zijn." (10 letters). Dan open je de online-VD en kijkt eens bij 'onderscheiden' (werkwoord). Dat betekent 1) als ongelijksoortig van elkaar afscheiden (deze soort onderscheidt zich door langere oren), 2) (worden met:) een ridderorde etc. ontvangen, 3) (met 'zich':) uitmunten (hij heeft zich in de oorlog onderscheiden) en 4) als zodanig onderkennen (hij weet geen koe van een paard te onderscheiden). Verder is 'onderscheiden' nog een bijvoeglijk naamwoord met als betekenis: 1) verschillend (bekers van onderscheiden grootte en vorm), 2) uiteenlopend (de onderscheiden meningen) en 3) niet gering aantal (onderscheidene winkels hebben dit in de verkoop).

2. Maar vanwege 'te' in de opgave ging het hier over een werkwoord. Enfin, verder met spijker(s). Buiten wat gewestelijke en verouderde betekenissen kom je terecht op 'puntig staafje metaal …' (timmerlieden onderscheiden 'spijkers' van 'nagels') en (Bargoens) cent of geld. Dat 'nagel' leek me wel wat. Dus verder zoeken naar '*nagel*'. Dat gaf 90 treffers, maar wacht, het waren tien letters, dus beter '????nagel', want er zal dan wel een s achter staan (meervoud). Om technische redenen mocht er toen geen vraagteken als zoeksymbool aan het begin van een woord staan in de online-VD, daarom lukte dat niet, maar gelukkig had ik ook mijn oude eVD (elektronische Van Dale) nog.

3. Daarmee lukt het wel, maar nog altijd 32 treffers. Achteraf stond het gezochte woord (sedert 2006!) er wel bij, maar ik zag het niet zo gauw. Nou ja, dan maar naar de Puzzelsite, afdeling Cryptogram. Binnen de kortste keren had ik toen natuurlijk plaknagel [Oplossing cryptogram dus: plaknagels]. En ja: een plak is natuurlijk ook een onderscheiding. Vervolgens bekroop me het gevoel: wat ben ik nu eigenlijk aan het doen? Van Dale geeft het antwoord: het staat boven aan dit verhaal: ik was aan het wilfen (surfen op het internet waarbij men niet meer weet naar welke informatie men oorspronkelijk op zoek was, WILF: What was I looking for?) of winozzen (winoz: waar was ik naar op zoek?). Waarvan akte.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten