woensdag 27 augustus 2014

0248 Dictee woensdag 10 sep 2014 (9): dictee fenegriek √

Dictee - dictees [0248]

Fenegriek

1. Fenegriek, zou dat met Griek(s) te maken hebben? Oplossing verderop. In Van Dale en op vele andere plaatsen kun je zoeken naar woorden. Als ik bij VD naar 'kat' laat zoeken, krijg ik alle plaatsen binnen de 4500 pagina's, waar kat voorkomt. Maar de huidige zoektechnieken gaan veel verder: je kunt zogenaamde jokertekens gebruiken, het vraagteken (?) staat voor precies één teken (en ??? voor precies 3 tekens), het sterretje, de asterisk (*) voor een willekeurig aantal (ook nul!) tekens. Let op: 2020 = maximaal 2 jokertekens (* en ?).

2. Als ik dus laat zoeken op '*kat*' krijg ik alle woorden, die met kat beginnen, op kat eindigen of kat ergens in het midden hebben (zoals indiakatoen). Vooruit, daar gaat ie, ik zoek op '*griek*'. Als lemma's (trefwoorden) vind ik naast fenegriek: beslagriek (!), Byzantijns-Grieks en Grieks-orthodox, een griek (homoseksueel, ook: de Griekse liefde), grieks en dwars (schots en scheef), habberdegrieks (onbeholpen, met de Franse slag), Nieuwgrieks (hedendaags Grieks i.t.t. het Grieks uit de Bijbel) en vergrieksen (een Griekse vorm geven of krijgen).

3. Ik neem nog een paar dingen mee die ik als voorbeeldzinnen (60) aantrof: de dominee leest in zijn Griekse bijbel (het boekje, niet de inhoud!), naar de Griek gaan (dat is echt fout: volgens het Groene Boekje is het restaurant een griek met kleine letter) en de Griekse y. De 5708 treffers (hits) sub lemma (binnen de lemma's), daar begin ik niet aan. O ja, en nu de oplossing nog: volgens VD is een fenegriek een sterkriekende (jazeker: aaneen) vlinderbloemige plant met op klaver lijkende bladeren (Trigonella foenum-graecum). En ook jazeker: het komt van het Griekse (!) fenum graecum = Grieks hooi!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten