woensdag 27 augustus 2014

0250 Dictee woensdag 10 sep 2014 (11): dictee WNT (2) √

Dictee - dictees [0250]

WNT (2)

1. In het vorige artikel heb ik overgenomen, wat Wikipedia vermeldt over het Woordenboek der Nederlandsche Taal. Recentelijk meldde zich bij mij good old Franz Gittenberger [Breskens], voormalig fotograaf en bezitter van heel veel antiquarische zaken. Hij had een artikel in de PZC gelezen over 150 jaar Dikke of Grote Van Dale (en over mij daarbij). Hij meldde zich met een paar fotokopieën van een boek dat hij thuis had staan. De rug vermeldt: J.H. van Dale – Woordenboek, en het titelblad: Nieuw Woordenboek der Nederlandsche Taal, bevattende: 1) de meest gebruikelijke woorden, spraakwendingen en spreekwoorden, 2) de bastaardwoorden, die of reeds het burgerrecht hebben verkregen of vrij algemeen worden gebezigd en 3) de meeste kunstwoorden.

2. Door: J.H. van Dale, hoofdonderwijzer en archivaris te Sluis. (Uitgegeven) 's-Gravenhage, Leiden, Arnhem: Martinus Nijhoff, A.W. Sijthoff, D.A. Thieme. Het woordenboek telde 1304 pagina's, gevolgd door een Toevoegsel van 60 pagina's (dat liep van afl tot afs) en 'Verbeteringen en Aanteekeningen'. Vroeger ging men niet alles verbeteren in het zetsel, maar voegde men een erratalijst toe (met de huidige pc worden correcties natuurlijk moeiteloos meteen verwerkt).

3. Franz vond het raar: een compleet woordenboek van a tot z en dan nog een supplement van afl tot afs. Omdat ik het antwoord niet wist, heb ik dat nagevraagd bij de NTU (Nederlandse Taalunie), die bijvoorbeeld ook het Groene Boekje uitgeeft. Het antwoord was helder: dit boek was zonder meer de tweede uitgave van de 'gewone' Dikke Van Dale van 1872. De 'Toevoeging' betreft (delen van) de WNT, voor zover die toen al verschenen waren. In de inleiding zegt pagina VII daar iets over: ik kan dat niet nakijken, maar Franz zal het na mijn telefonische informatie allicht al gevonden hebben.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten