vrijdag 14 februari 2020

1827 Dictee donderdag 13 febr 2020 (1) dictee Het Groot Castricums Dictee 2019 (gehouden in 2020) √

Dictee - dictees [1827]

Het Groot Castricums Dictee 2019 (gehouden in 2020)

Milieu en duurzaamheid (auteur: Gerard Wortel)

1. Als er iets is wat de continuïteit van Moeder Aarde niet Siberisch koud [zonder koud: siberisch!] zal laten dan is dat wel de allesbehalve scrupuleuze [angstvallig, zeer nauwkeurig] bejegening van de [letters:] eenentwintigste-eeuwers. De pejoratieve [ongunstige] attitude die zij tentoonspreiden zal ontegenzeg(ge)lijk [GB, VD – opschrijven wat voorgelezen wordt!] leiden tot een cataclysme [wereldramp] van ongeëvenaarde omvang.

2. De westerse mens heeft zich – hoe godvrezend en Bijbelvast hij ook was – met een jantje-van-leiden afgemaakt van het hem van Godswege verordonneerde rentmeesterschap over deze planeet. Deze geduchte zonde heeft een dieptrieste impact [NL: èh, BE: ah] op het milieu bewerkstelligd, die [voluit:] anno Domini (in het jaar des Heren) [letters:] tweeduizend negentien de aarde in haar voegen doet kraken.

3. Neem nu het kortetermijndenken van een CEO (chief executive officer, president-directeur) die als heuse trafikant (handelaar) inzonderheid gefocust is op het snelle goudgeld (= goud), als gevolg waarvan zijn bedrijf met een ongebreidelde nonchalance omspringt met Moeder Natuur, het dierenwelzijn en de mens. Zo’n habitus [houding] deelt een flinke knauw uit aan de vereiste draagwijdte voor klimaatvriendelijk beleid.

4. Ook de doorsneeconsument [zonder specifieke klemtoon, ook denkbaar: doorsnee (bnw.) consument; VD heeft het aaneen] – op een enkele GroenLinkser na – collideert [botsen] meermalen met het milieu, maar echt hachelijk wordt het wanneer diezelfde consument met gratuite [uitspraak: twie, wel: gratuïteit met tuu-wie] (ongegrond) argumenten hardmaakt dat het veranderende klimaat niet zijn
pakkie-an is en duizend-en-een (bijzonder groot aantal,
honderd-en-een: groot aantal
) redenen poneert [beweren, veronderstellen] om zijn milieuonvriendelijkheid te billijken. Is dit een voorbeeld van cognitieve [de kennis betreffend] dissonantie [het naast elkaar bestaan van tegenstrijdige gegevens] of komt het voort uit klimaatangst?


5. Oké, laten we niet langer jeremiëren (klagen), meeblèren of achteroverleunen, maar – hetzij communaal (gemeenschappelijk), hetzij individueel – duurzaamheid in onze directe contreien (omstreken, omgeving) gaan favoriseren [begunstigen] door zoetjesaan af te kicken van luxe en comfort, hetgeen niet betekent dat wij moeten gaan leven als de contemplatieve [beschouwend, bespiegelend] cisterciënzers [zekere r.-k. orde] of de orthodoxe [rechtzinnige] amish [uitspraak: ee, ook wel: aa] (sekte van mennonieten – doopsgezinden – in de VS met een streng geloof, die leven van de landbouw).

6. Een eerste stap zou kunnen zijn het bacchanale [komt van Bacchus, wijngod] Beierse [Beieren, Duitsland] Oktoberfest [Duits, in het Nederlands (VD): oktoberfeest] in lederhose [leren korte broek] en in dirndl (*) hier in Castricum te vieren in plaats van op een alpenweide [algemeen: alp = afzonderlijke berg uit de Alpen], en dan met potten earlgreythee in plaats van karaffen bockbier. Dat heeft als voordeel dat onze ecologische voetafdruk (**), mede door een reductie van Alpenritten [naar de Alpen!] en dientengevolge van CO2-uitstoot, aanmerkelijk zal slinken. 
 * verkorting van dirndljurk = jurk van bonte stof met een getailleerd lijfje en een wijde rok, oorspronkelijk als onderdeel van de traditionele dracht van
Zuid-Duitse boerenmeisjes

** = maataanduiding van het beslag dat een persoon, een gemeenschap, een land op de natuurlijke ruimte en hulpbronnen legt, uitgedrukt in hectaren land en water


Geen opmerkingen:

Een reactie posten