woensdag 2 januari 2019

1472 Dictee woensdag 02 januari 2019 (1): dictee Groot Archipel Scholen Dictee 2018 √

Dictee - dictees [1472] 

Groot Archipel Scholen Dictee 2018 [basisscholen]

De volgende 40 [blauwe] woorden moesten worden ingevuld, aan de hand van dia's etc. [41-48 = shoot-out]

Ronde 1 (ouderwetse woorden (1-5))
De schrijver Jules Verne fantaseerde 150 jaar geleden hoe het zou zijn als mensen naar de maan zouden kunnen reizen. Het volgende stukje met ouderwetse woorden komt uit het boek 'De reis naar de maan'.  "Zij hadden de tijd niet erover te praten, want het gesis werd geweldig sterk, en zij zagen voor hun ogen een ontzettende vuurbol, in gloed door de snelheid van zijn vlucht en door zijn wrijving tegen de luchtlagen. Uiteindelijk stortte het gevaarte met een donderend geraas op de golven." 

Ronde 2 (dicteewoorden over het controlecentrum van de ruimtevaartorganisatie (6-10)) 
De gestreste ingenieur had haar antwoord nauwelijks ge-e-maild of ze kreeg het gedownloade bestand retour met de tekst: 'Lekkere timing!' 

Ronde 3 (Wikipediawoorden over de maan (11-16))
Het grootste deel van het maanoppervlak is bedekt met inslagkraters. Dat zijn kraters die in de bodem achterblijven na de inslag van een meteoriet die van een komeet of planetoïde afkomstig is. Deze kraters stammen uit de tijd van het ontstaan van het zonnestelsel. Het ontbreken van een atmosfeer op de maan zorgt ervoor dat de kraters er na 4 miljard jaar uitzien alsof ze 'vers' zijn.

Ronde 4 (dicteewoorden (17-21))
De astronauten hadden een uitgebreide     training ondergaan. Ze leerden omgaan met gewichtloosheid en het bedienen van de apparatuur in een simulator. Na de lancering en een reis van zo'n 3 dagen zouden ze de maanlander op de maan zetten, hun ruimtepak aantrekken, de drukcabine verlaten en de eerste stap op de maan zetten. Een eeuwenlange droom werd werkelijkheid.

Ronde 5 (Maan-zaakwoorden (22-28))
Een fragment uit 'De Maan-zaak', een spannende whodunit over een buitenaards verblijf op de maan. De twaalfjarige Dashiell is een van de uitverkorenen die er mogen wonen. Het lijkt fantastisch, maar niemand op aarde kent de waarheid: het leven op de maan is oersaai! Op dag 188 van hun verblijf op de maan wordt dr. Ronald Holtz dood gevonden buiten de basis. Hij blijkt zonder dat iemand het wist de basis te hebben verlaten en heeft daarbij zijn ruimtepak niet goed aangedaan. De bevelhebber van de basis denkt al snel aan een ongeluk, maar Dash gelooft dat niet en gaat op onderzoek uit.

Ik had dus iets klaargemaakt in de rehydrator waarvan ik dacht dat het Japans rundvlees was, maar dankzij de flauwe smaak was ik al halverwege voordat ik besefte dat ik me vergist had. En toen was het al te laat. Mijn darmen borrelden zo luid dat ik verbaasd was dat niet iedereen wakker werd. De zwaartekracht hier op de maan is zes keer zwakker dan die op aarde. Ik maakte dus sprongen van 4 meter terwijl ik mij door de basis haastte. En toen ik eindelijk op de wc zat hoorde ik dus de stem van doctor Holtz. Hij zei door zijn telefoon: "Ik denk dat het tijd is om de waarheid te onthullen!" Daarna ging hij door de luchtsluis naar buiten. Twee minuten later was hij dood.

Ronde 6 Vier woorden. Drie fout en één goed gespeld. Welk woord is goed gespeld (29-33)?
meteorologie (metiorologie metreologie meteoorologie) 
lancering (lansering lanceering lanseering)
ultraviolet (ultrafiolet ultravioolet ultra-violet)
röntgen (Röntgen Runtgen röntchen) --- r: eenheid, R: naam persoon 
simulator (siemulator cimulator cimuulator).

Ronde 7 Zoek de fout. Een kleine tekst met fouten erin (34-40).
Velen (geen n) malen indrukwekkender moet voor hen in de verte de aarde zijn geweest, een wit-blauwe bol, afgetekent (d) tegen de peiloze (ll) zwarte diepte (*) van de ruimte. Apollo 8 keerde op eerste kersdag [+ t] 1968 terug en op 27 december ontvouwden de paraschutes [geen midden-s] zich boven de maanreizigers. De klap op het oceaanwater deed de capsule kabseizen [p] waarna het toestel dankzij de oblaasbare [op] boeien in de juiste positie werd gebracht.
(*) niet fout, maar 'diepten' had ook gekund.

Ronde 8 (2 winnaars). Shoot-outwoorden (Japanse woorden (41-48)) 

41. bonsai  

42. emoji  

43. haiku  

44. jiujitsu  

45. karaoke 

46. origami  

47. sushi  

48. tsunami.

 
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten