woensdag 28 februari 2024

3582 Dictee vrijdag 01-03-2024 (1) – dictee Dictee Archipelscholen (basisschool) Walcheren 2024

Dictee – dictees [3582]

Dictee Archipelscholen (basisschool) Walcheren 2024

Broekzakverzamelingen (auteur: Remi van Agtmaal)

De vet en onderstreepte woorden moesten worden ingevuld.

In sommige gevallen kon gekozen worden uit een aantal 

meerkeuzemogelijkheden.

1. Je kent ze wel, die kinderen die van alles verzamelen.

a. van alles

b. vanalles

2. Dat resulteert in ongeorganiseerde kamers en

overvolle laatjes op school.

3. Maar er is iets anders dat mij meer fascineert.

4. Ik ben altijd erg geboeid door uitpuilende broekzakken.

a. geboeid

b. geboeit

5. Wat daar niet allemaal in verzameld wordt!

a. verzameld word

b. verzameld wordt

c. verzamelt word

d. verzamelt wordt

6. Het begint al bij dreumesen: er wordt gegrepen naar

steentjes en kastanjes.

7. Een takje, een legoblokje, een slakkenhuis en

een touwtje van een capuchon.

8. Het kind bewaart vervolgens al zijn schatten in zijn zakken.

a. bewaard

b. bewaart

9. Mensen die zelf deze neiging niet hebben, begrijpen

er maar weinig van.

10. Deze niet-verzamelaars vragen zich ook af waarom het gebeurt.

a. gebeurd

b. gebeurt

 

11. Wordt die paperclip in de zak gestoken om er later

nog iets mee te doen?

12. Wat maakt het de moeite waard om een halve

winegum te bewaren?

13. Zin bestaat niet!

14. Snoepgoed met pluisjes ziet er niet echt appetijtelijk uit.

15. Naarmate het kind ouder wordt, verandert ook

de inhoud van de zakken.

a. veranderd

b. verandert

16. Een fietssleutel, een katapult, een fossiele schelp en een elastiekje.

a. katapult

b. kattapult

c. kattenpult

d. kattepult

17. In de puberteit gaat het bij sommigen over.

18. Bij anderen wordt het juist erger.

19. Afgebeten nagels, een lege batterij en een

 lippenbalsem zonder dop.

20. Vaak gaat het niet voorbij en blijkt de verzamelwoede chronisch.

 

21. Volwassenen breiden hun verzameling uit met

sleutelbossen en creditcards.

22. Wisselgeld, kassabonnetjes, een ritssluiting

en een fiche voor een bordspel.

23. Zoveel meezeulen heeft voor- en nadelen.

24. Een winkelwagenmuntje behoort

vaak tot de standaarduitrusting. Dat is handig.

a. standarduitrusting

b. standaarduitrusting

c. standartuitrusting

d. standaartuitrusting

25. Maar je wilt ook niet bij een chiropractor 

terechtkomen doordat je scheef loopt.

26. Er moet dus gezocht worden naar de gulden middenweg.

a. gulde middeweg

b. gulde middenweg

c. gulden middeweg

d. gulden middenweg

27. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik zelf ook

zo’n verzamelaar ben.

28. Ik loop steevast rond met te volle broekzakken.

a. stevast

b. steevast

c. stèvast

d. stévast

29. Gênant is dat, als ik op het vliegveld mijn zakken

leeg moet maken.

a. Genant

b. Génant

c. Gènant

d. Gênant

30. Een dobbelsteen, een USB-stick, snoeppapiertjes,

een haaientand en nog veel meer.

a. USB stick

b. USB-stick

c. USBstick

 

31. De medewerkers van de douane zijn wel wat gewend, hoop ik.

32. De ongeduldige blikken van mijn medepassagiers 

moet ik maar even negeren.

33. Er waren ook veel beroemdheden die onzinnigheden verzamelden.

a. verzameldde

b. verzameldden

c. verzamelde

d. verzamelden

34. Rembrandt had interesse voor naturalia, oftewel:

alles uit de natuur.

a. interese

b. interesse

c. interrese

d. interresse

35. En ik las over iemand die zee-egels verzamelde.

Niet in zijn broekzak, hoop ik!

36. Dan valt het misschien wel mee, wat jij allemaal

in jouw broekzakken hebt.

37. Geniet dus maar van je schatten en zorg dat ze

niet mee de wasmachine in gaan.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten