woensdag 31 januari 2018

1258 Dictee woensdag 31 jan 2018 (1): dictee Hondsmoeilijke zaken √

Dictee - dictees [1258]

Hondsmoeilijke zaken (auteur: Rein Leentfaar, met DIM-certificaat *)

* DIM = dictee-ineenflansmethode ©

 
1. Mijn genant Rein was mijn oomszoon. Die oom was zelf een fils de famille, zeg maar gerust: fils à papa. Toen Rein de gênante wens uitte om van mijn persoon voor zijn dies natalis een hond te krijgen, gingen mijn gedachten eerst uit naar elke zoon van het Hemelse Rijk die aan de Zoon des hemels eerbiedige deferentie verschuldigd is, alsmede hormat aan een Indonesische meerdere. Die mag beslist niet illotis pedibus et manibus ingredi – zonder de vereiste eerbied binnenkomen. Hij betoonde veel egards, een vriendelijk nijgen, pace tanti nominis en pace tanti viri. Om wat dichter bij huis te blijven: die genant was ook zoon der Kerk. En passant noem ik verder nog: Tells zoon, de Allergetrouwste Zoon der Kerk, de Zoon des Mensen, een Franse dauphin, het enfant prodigue (Bijbeltaal), een hoerenzoon, een Fortunae filius (gelukskind, zondagskind), tel père, tel fils (zo vader, zo zoon), tu quoque, fili mi (ook gij, mijn zoon – et tu, Brute) en (VD!) een politikon zoön (!), maar wel policor en poco.

2. Enfin, hij wilde dus een hond (Canis familiaris). Van het zoeken ben ik hondsmoe geworden. Eerst naar het katten- en hondenasiel geweest. Daar wezen ze op de Trekhondenwet, voor het geval ik ... Ook daar kreeg ik het laatste man-bijt-hondnieuws en weet ik inmiddels dat perichondritis (!) kraakbeenvliesontsteking is, dat ze ook nog een sint-bernardshond en een rijst-met-krentenhond (dalmatiër of dalmatiner of Dalmatische hond) voor me hadden, een puckhond, een Appenzeller of Berner sennenhond, een rode hond; dat de Jachthonden hier soms op het noordelijk halfrond wel te zien is, evenals de Kleine Hond, maar de Hondsster Sirius, onderdeel van de Grote Hond niet. De hyena- of steppehond hadden ze niet, net zo min als honderd-en-een andere honden. Ook een eskimohond, blindengeleidehond en alpenhond (dhole) konden ze niet leveren, laat staan een bulhond, buldog of christenhond.

3. Ik heb ik-weet-niet-hoeveel species (speciën) bekeken: de basset als jachthond, de beauceron uit Midden-Frankrijk, de boerenfox en de boxer. Ook menige brak (drijfhond) passeerde de revue: denk maar aan de braque d'Auvergne en de braque ariégeois. De bul- en de pitbullterriër vormen een hoofdstuk apart. Van de Deense, Duitse en Ulmer dog bevallen mij de oren niet. Wel mooi vond ik de elandhond, kruising tussen kees- en poolhond. Die kleine jack russells, bijgenaamd jackrussellterriërs, konden mij ook bekoren. Ook de labrador-retriever scoorde hoog. Een mastino napoletano leek me niks. Pur sang honden zijn rein en raszuiver. Er is contact geweest met Samojeden over een samojeed. Een door mij gezien vlinderhondje kon het goed vinden met een vosbelg. De whippets waren wel in voor een wipje. En de hazewind blonk weer uit door zijn snelheid.

4. Maar natuurlijk, dat was het: een chihuahuaatje! Een levensecht handtas-, mini- of schoothondje dus. Het had evengoed een dwergpinchertje of een boomer (kruising van bijvoorbeeld een chihuahua en een maltezer) kunnen zijn. Dus geen bolognezer of Bolognezer hond, noch een Mexicaanse hond: dat is helemaal geen hond! Ook een vliegende hond (kalong) is geen hond, maar een vleermuis. Voordat ik mijn aanwinst met 20 eurobiljetten (twintigeurobiljetten, €20-biljetten) betaalde, heb ik toch nog maar een blik in de Dikke Van Dale geworpen: een angstbijter, apporte (bevel aan hond), een bastaardhond (een niet-raszuivere hond), een bouvier, een cairnterriër, cave canem (pas op voor de hond!), Cerberus of Kerberus (de Helhond), een corgi op een cynodroom (hondenrenbaan), een Finse harrier, een hasjhond, een hondstrouwe hond, een Schotse collie of lassie, kynofobie (angst voor honden), kynologie = kennis van (het fokken van) rashonden, de Mexicaanse en Chinese naakthond, een pointer, een Rhodesian ridgeback (leeuwhond, pronkrug), rottweiler, savannevos, setter, sledehond, schnauzer, spaniël, stabij (Friese staande hond), een woefwoef (kindertaal) en een zwartblaffer of -poeper.

 
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten