donderdag 16 juni 2016

0929 Dictee donderdag 16 juni 2016 (1): dictee Finale Haags Kinderdictee 2016 √

Dictee - dictees 0[929]

Finale Haags Kinderdictee 2016

(geen titel, auteur: Anna Woltz)

1. Ik ben opgegroeid in de magnifieke stad 's-Gravenhage. Het waren boeiende jaren vol metamorfoses. Van een blèrende baby veranderde ik in een bedrijvige kleuter. daarna werd ik een schoolkind dat altijd fantaseerde en ten slotte schreef ik als zeventienjarige mijn eerste kinderboek.

2. Terugdenkend aan Den Haag zie ik niet alleen majestueuze herenhuizen, schitterende parken en galopperende paarden op het strand. Nee, als ik mijmer over de stad van mijn kindertijd zie ik ook de middeleeuwse sprookjesbossen waar je zo in verdwaalt. Ik zie een Engels landhuis met een ommuurde tuin waar je kunt touwtjespringen en een vallei vol bloeiende kersenbomen.

3. Hoe is dat mogelijk? Is de hofstad in enkele decennia zo veranderd? Nee, het antwoord is minder gecompliceerd. Als basisschoolleerling was ik voortdurend aan het lezen. En dit gebeurt er dus als je boeken verslindt: scènes uit verhalen worden toegevoegd aan je reële herinneringen. Mijn brein is nu een ratjetoe van waargebeurd en fantasie. Soms weet ik het echt niet meer: achtstegroepers die in de Haagse raad(s)zaal geconcentreerd een dictee maken ... Is dat de realiteit? Of verbeeld ik me dit maar?
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten