vrijdag 7 november 2025

3794 Dictee vrijdag 07-11-2025 (3) – dictee Groot Leiderdorps Dictee 2025 √ x

Op 10-11-2025 is online-GB (zeer) geüpdatet! 

Dictee – dictees [3794]

Groot Leiderdorps Dictee 2025

Afschuwelijk (te) moeilijk (voor de gewone man – en vrouw)!

Onze veranderende woordenschat (auteur: Roland de Bonth)

1. Na de geboorte van de eerste gen Z’ers – die ook wel aangeduid worden met het porte-manteauwoord zoomers – is het vocabulaire van onze moedertaal onder andere verrijkt met de woorden macbetheffect en quettabecquerel [quetta = 10^30 en becquerel = de eenheid van radioactiviteit in het SI-stelsel, Bq] en vastgelegd in ettelijke dictionairetjes.

2. In het online Woordenboek van Nieuwe Woorden (WNW) worden deze remarquabele neologismen
uit-en-te-na [ook ‘ter’ goedgerekend, maar in principe: opschrijven wat voorgelezen wordt!] gedefinieerd voor toekomstige generaties met een can-domentaliteit door capabele en consciëntieuze lexicografen in gespachtelputzte werkkamers.

3. Het WNW concentreert zich niet alleen op blijvertjes als latte macchiato maar ook op nieuwe woorden die slechts korte tijd opgeld deden, zoals recessionista, een trendy vrouw die in crisistijden probeert er à la mode uit te zien met een
twee-en-een-halvecentstuk kostend colbertje en haar salopette [tuinbroek] van gecustomizede corduroy.

4. Morfologisch gezien zijn neologismen
bere-interessante woorden, die in vorm – behalve lokpubers heb je ook lok-bh’s [ook: lokbeha’s] – of in betekenis lijken op reeds bekende woorden zoals de hangoudere die vanaf djatihouten banken petanquende lokoma’s gadeslaat en continu melancholisch herinneringen ophaalt aan de dubbel 8-film [ook wel: dubbelachtfilm].

5. Nieuwvormingen representeren duidelijk een bepaalde tijd, zoals het pejoratieve [ongunstige betekenis hebbend] aarsgewei, een vooral door jonge vrouwen – al dan niet met verwijde pupillen –  op de onderrug, boven hun derrière, gedragen tatoeage, die bestaat uit voluptueuze krullen en geometrische figuren en door zijn T-vorm met breed uitwaaierende vleugels op het gewei van een wapitihert lijkt. 

6. In onze hyperkinetische maatschappij lopen ook tal van Lelystatters rond met een adoniscomplex voor wie de sportschool een must-do is om met behulp van kettlebells en proteïnediëten hun musculaire conditie te verbeteren en een vitamine B12-tekort te voorkomen.

7. Djembeeënde [znw. djembé] hartpatiënten met hypercholesterolemie zijn euforisch over de portable EHBO-apparaten in de openbare ruimte die aed’s worden genoemd en die niet alleen elektrische schokken toedienen bij boezemfibrilleren maar ook metterhaast adviseren over het tempo voor het toedienen van borstcompressies. 

8. Om recidief [= medisch ook recidive, andere uitspraak] te voorkomen kunnen zij gebruikmaken van de Airbnb-economie [ww. airbnb’en], waarbij particulieren in groten getale hun huis verhuren, waar je met een pernod uit een champagneflûteje kunt genieten van een zelfgemaakte bouillabaisse of vanwaaruit [Taaladvies ook: van waaruit] je naar een all-you-can-eatetablissement kunt gaan.

9. Wie op zoek is naar iets freakyers [bizar] verbeide [aanvoegende, wensende wijs] de tijd met een bezoek aan een club waar diskjockeys Zoeloese [taal, volk] amapiano draaien, Zuid-Afrikaanse housemuziek met jazzinvloeden en soulmuzieksamples en waar een rendez-vous met een door een tseetseevlieg gestoken Hutumilitant niet ondenkbeeldig is.

10. Bèta’s prefereren à propos een appathon [vgl. app en marathon] in cybercafés, waar
ICT-professionals met de hübschte [mooi, knap, leuk] geüpgradede programmatuur apps testen als de corona-app, waarmee mensen getraceerd worden om hen te waarschuwen dat ze op het
Duin-en-Bossche grondgebied in de buurt waren van iemand met een COVID-19-besmetting.




3793 Dictee vrijdag 07-11-2025 (2) – dictee Het Grote dwarsdictee [studentenblad dwars, Antwerpen] 2025 √ x

Op 10-11-2025 is online-GB (zeer) geüpdatet! 

Dictee – dictees [3793]

Het Grote dwarsdictee [studentenblad dwars, Antwerpen] 2025

Het dwaaldictee [ook: Het Dwaaldictee, ook met aanhalingstekens] (auteur: Vince Noens)

1. Het was een ellendige novemberavond met een druilerige sluierregen die de dappersten van de straat veegt. Niettegenstaande het rotweer verzamelde zich een bont gezelschap aan voornamelijk hoogopgeleide taalmasochisten en woordgoochelaars met een dedain van hier tot in Reykjavik. De alleroudste deelnemer had haar recalcitrant en uitgeteerd przewalskipaard vastgemaakt aan de façade van het gebouw; goed gebruikmaken
[kan hier evt. ook los] van de accommodatie heet dat. Anderen verplaatsten zich met illegale fatbikes, opgedreven deelsteps en zelfs formule 1-wagens. Zij hadden minder malchance met hun apparatuur. Casual gekleed traden de uiterst erudiete deelnemers binnen in de zaal. Na haar acte de présence ging de gedoodverfde winnares met de hoofdprijs, zijnde een rijkelijk gevulde totebag, aan de haal. De bronzenmedaillewinnaar was niet te spreken over zijn resultaat. Dientengevolge schijnt hij het paard van de winnaar te hebben geëxecuteerd met granaatkartets. Het dier werd postuum geëerd met de publieksprijs.

2. Desalniettemin werd er nadien in allerijl een feeëriek cafeetje opgezocht dat was opgesmukt met labyrintische lambriseringen. Een
kandidaat-doctorandus lijdend aan vasculair parkinsonisme bestelde een vegetarische biefstuk, saignant gebakken. Het synthetische membraan van het vlees was geleiachtig en bevatte sporen van giftig californium. Hij spoelde het weg met een abominabele cognac. Dit amalgaam ging visceraal aan het dansen. In het café vond een tumultueus debat plaats tussen een bonafide pro-Deoadvocaat en een goochelende Sint-Niklazenaar die cavia’s uit een vacuümpomp toverde. Een flegmatieke acupuncturist trad op als intermediair par excellence, maar het komische duo riposteerde hem ad rem en pedant. Het waren werkelijk slapstickachtige taferelen. Via een huizenhoge zijingang van een classicistische corridor met bijpassende vestibule, ontvloden de deelnemers het idiosyncratisch allegaartje.

3. Louter vier doorgewinterde dicteegangers zetten de illusoire queeste onder maneschijn verder. De gen Z’er van het kwartet moest dringend wateren en deed dat tegen een verdwaalde Eeklose boom terwijl Jan en alleman erop stond te kijken. De militante leider van het groepje was gedrapeerd in een gebatikte kapmantel, voorzien van een ingebouwde holster voor zijn kalasjnikov. Naast gewettigd wapenhouder en Nobelprijswinnaar, was hij tevens zelfbenoemd astroloog. Omdat hij zich er met een jantje-van-leiden van afmaakte [vanaf maakte werd ook goed gerekend], kwamen ze nooit op hun bestemming aan. Tijd om ijlings te recapituleren. Dit caleidoscopisch schouwspel werd te goeder trouw ineengeflanst [ineen geflanst werd ook goed gerekend] door de enthousiaste campusdichter. Onze excuses voor de vele déjà vu's en het hoge
bric-à-bracgehalte. Bekende taalcoryfeeën zijn heden ten dage niet meer te betalen. E-mailberichten met delicate klachten over dit quasiwetenschappelijk pseudodictee van dwars [eigennaam met kleine letter] worden niet beantwoord.


3792 dictee vrijdag 07-11-2025 (1) – dictee Leiderdorps scholierendictee 2025 √ x

Op 10-11-2025 is online-GB (zeer) geüpdatet! 

Dictee – dictees [3792]

Leiderdorps scholierendictee 2025

Duurzaamheid (auteur: Eric Filemon)

1. We horen het steeds vaker: duurzaamheid. Maar wat betekent dat eigenlijk? Duurzaamheid gaat over zorgen voor de wereld van nu en van later. We willen dat de aarde gezond blijft, zodat mensen, dieren en planten in de toekomst nog fijn kunnen leven. Dat lukt alleen als we goed nadenken over wat we doen, gebruiken en verbruiken.

2. Veel mensen proberen tegenwoordig duurzamer te leven. Ze eten vegetarisch, minder vlees, gebruiken herbruikbare tasjes en gooien afval niet zomaar op straat. Op school leren we afval te scheiden: plastic, glas, textiel en gft. Zo kunnen we veel materialen opnieuw gebruiken. Dat heet recyclen. Als je goed kijkt, zie je het overal: dozen van gerecycled karton, truien gemaakt van oude spijkerbroeken en flessen van hergebruikt plastic.

3. Ook energie is belangrijk voor duurzaamheid. We gebruiken steeds meer zonnepanelen en windmolens om schone energie op te wekken. Die stroom komt niet van kolen, gas of kernenergie, maar van de zon en de wind. Dat is beter voor het klimaat, want het zorgt voor minder uitstoot van vieze gassen. In sommige steden en dorpen rijden zelfs elektrische bussen die geen rook meer uitstoten.

4. Toch is duurzaamheid niet alleen iets voor grote bedrijven of overheden. Iedereen kan meedoen, zelfs kinderen. Als je de kraan dichtdraait tijdens het tandenpoetsen, bespaar je al liters water. En als je een trui aantrekt in plaats van de verwarming hoger zetten, gebruik je minder energie. Het lijkt misschien klein maar alle kleine stapjes samen maken een groot verschil.

5. Soms voelt het moeilijk om altijd milieuvriendelijk te zijn. We leven in een wereld vol spullen en verpakkingen. Toch kun je bewust kiezen. Koop bijvoorbeeld minder kleding maar kies voor kwaliteit die langer meegaat. Of leen spullen van iemand anders in plaats van alles zelf te kopen. Dat is niet alleen duurzaam maar ook gezellig.

6. Als je naar school gaat neem je een broodtrommel mee en als je alles lekker opeet voorkom je voedselverspilling. Dat geldt ook bij gebruik van de lichtschakelaar. Als je een ruimte als laatste verlaat in het schoolgebouw bespaar je energie. Sommige scholen hebben lessen bij een natuureducatiecentrum [aaneen!] of er is een groen schoolplein. Bij de creatieve vakken kun je vaak ook materialen hergebruiken.

7. We praten op school vaak over de toekomst. We leren over ecosystemen, klimaatverandering en biodiversiteit. Hoe zal de wereld er uitzien als wij volwassen zijn? Als we goed voor de aarde zorgen, kunnen ook onze kleinkinderen later genieten van de schone lucht, fris water en groene bossen. Duurzaamheid betekent dus: verder kijken dan vandaag.

8. Het is onze verantwoordelijkheid om verstandig om te gaan met alles wat de aarde ons geeft. En als iedereen een beetje meedoet, maken we samen een groot verschil.




dinsdag 4 november 2025

3791 Dictee dinsdag 04-11-2025 (1) – dictee Groot Abcouder Dictee 2025 √ x

Op 10-11-2025 is online-GB (zeer) geüpdatet!  

Dictee – dictees [3791]

Groot Abcouder Dictee 2025

De 55 genummerde en rode items moesten worden ingevuld (beter: op een apart vel met genummerde regels worden genoteerd). Commentaar in blauw.

Sport en spel in Abcoude (auteur: Bob Zevering)

1. Dit jaar is het dictee 1. gewijd aan sporten in Abcoude. Het zal uitgebreid 2. uitweiden over allerlei vormen van sport en spel. Abcoude is een dorp waar al jaar en dag de dorpelingen 3. tezamen op zoek zijn naar 4. verstrooiing. Sportverenigingen zijn er
5. in groten getale. Veel dorpelingen hebben dan ook een 6. clubabonnement. 7. ’s Morgens in het weekend is het daarom een drukte van belang. De dorpelingen 8. maken aanstalten om naar hun
9. sportaccommodaties te gaan.

2. In de 10. fitnessscholen van Abcoude zijn de sporters 11. supergemotiveerd aan het
12. aerobiccen terwijl krachtpatsers tijdens hun
13. anaerobe [met gebrek aan zuurstof] training
14. ontiegelijk fanatiek aan hun 15. dumbbells trekken totdat ze helemaal 16. afgetobd zijn en toe zijn aan een behandeling in de
17. tweedelijnsgezondheidszorg. Iets verderop in het dorp in een zaaltje met 18. esoterische [alleen voor ingewijden] muziek op de achtergrond liggen deelnemers 19. relaxed met veel 20. souplesse
21. vis-à-vis te 22. yogaën.

3. Bij HV [hockeyvereniging] Abcoude staan de wedstrijden op het punt te beginnen. De aanvoerders en 23. aanvoersters schudden elkaar na de 24. toss de hand. Om kampioen te worden, moet deze wedstrijd 25. koste wat het kost gewonnen worden. Oh, wat 26. gebeurt er nu! Na een handige
27. manoeuvre scoort de tegenstander al in de eerste minuut. Ja, het is 28. gebeurd met de kampioensaspiraties. Abcoude eindigt nu slechts als 29. middenmoter. Het publiek 30. applaudisseert
31. beleefd maar het is duidelijk, dit is een
32. catastrofe.

4. De nieuwere sporten in Abcoude
33. beconcurreren elkaar hevig. 34. Pickleball [een racketsport, enige fout van winnaar Rein, omdat de voorlezer ‘ah’ voorlas i.p.v. ‘oh’ – daarom maar één l opgeschreven …], padel en 35. basketbal strijden
36. alle drie om aandacht voor hun sport.
37. Een van de vele nieuwe verenigingen is Atletiek Abcoude. Hier worden de nieuwe
38. hink-stap-sprongspecialisten en 39. hordelopers 40. ter plekke opgeleid.

5. Wie wel eens 41. gejeu-de-bould heeft, weet dat het daar op een andere manier 42. excessief aan toegaat. De sport wordt vaak gecombineerd met een 43. roseetje of een 44. proseccootje en na afloop nemen de deelnemers nog een lekkere steak van de 45. barbecue met 46. worcestersaus [uitspraak: woes-tuhr] of 47. piccalillymayonaise. Ja, dan nog een muziekje erbij. Zo wordt er heel wat
48. gerock-‘n-rold op een avond.

6. Bij Pandergroep Scouting Abcoude maken de zeeverkenners, echte 49. slimmeriken, zich klaar voor de 50. jamboree in Friesland waar ze meedoen aan het kampioenschap 51. skûtsjesilen. De zeeverkenners vinden het 52. bere-interessant dat ze hieraan mogen meedoen. 53. Temeer omdat ze verwachten dat ze als 54. glorieuze winnaars terug zullen keren. Nu maar hopen dat ze daar in Friesland niet 55. gepiepeld worden!


dinsdag 28 oktober 2025

3790 Dictee dinsdag 28-10-2025 (1) – dictee Van Swaaij Cassatie JeeBee Dictee 2025 √ x

Dictee – dictees [3790]

Van Swaaij Cassatie JeeBee Dictee 2025

Toelichting in blauw.

Een dystopisch [betreft antiutopie] dictee (auteur: C.N.J. Kortmann)

1. In dit JeeBee Dictee neem ik u mee
naar A.D. [anno Domini] tweeëntwintighonderd(en)twee.
Laag Nederland werd verzwolgen door de zee.
Hulpvaardige Walen vingen ons op in een azc.
Evenzovele cisterciënzer monniken [ook: aaneen] hielpen mee,
vergastten ons (niet op bockbier, nee)
op koekies met kamillethee.

2. Veel van wat was, is dan niet meer:
zee-eenden vorsen op het IJsselmeer,
dauwtrappen in Drenthe met pokkenweer.
Onder zes meter zee boven NAP
is alles verzonken, keert niets weer.

3. Maar al te veel moet men niet klagen.
Van veel malheur zijn wij dan verlost.
Van Wilders’ op agitprop geënte instapost,
[communistische actie- en propaganda-afdeling]
van Tates manosfeer, die menig puber de kop nu kost,
[ongunstig, manosphere = deel van het internet waarop traditionele mannelijkheid en vrouwvijandigheid worden gepropageerd]
resteren schimmen, die mettertijd vervagen.

4. Zij die somberen over later, geef hun maar eens ongelijk.
De kwinkslag houdt nochtans ons dagelijks leven draaglijk.
[ook dragelijk: opschrijven wat je hoort!]

5 (Bonuspostscriptum:)
Aan het eind van dit dictee gekomen
weifelt en twijfelt u hopelijk niet al te veel
over spaties, trema’s en koppeltekens.
Tip: houd [ook: hou] de tussen-n in het gareel.
U wikt en weegt: is het wijs mijn werk daarop na te lopen?
Het Groene Boekje, had ik dat niet moeten kopen?
Eigenlijk wist u het van tevoren: andermaal
overschatte u uw kennis der Nederlandse taal.




maandag 27 oktober 2025

3789 Dictee maandag 27-10-2025 (2) – dictee Verslag Finale Schrijfwijzen 2025 √ x

Dictee – dictees [3789]

Tekst Dictee: zie blogpost 3788.

NB Ik heb het gewonnen bedrag van 800 € gedoneerd aan vzw Creatief Schrijven! 

Verslag Finale Schrijfwijzen 2025



Rein Leentfaar wint nationale finale van dictee De Schrijfwijzen

Vorige zaterdag kon je een speld horen vallen in de barokke zaal AMUZ in Antwerpen. Rein Leentfaar uit Middelburg mag zich de winnaar noemen van het dictee De Schrijfwijzen. Het dictee- en taalspel vond plaats op zaterdag 25 oktober in AMUZ in Antwerpen, een organisatie van Creatief Schrijven, VRT en de Vlaamse bibliotheken. De dicteetekst was een creatie van Maud Vanhauwaert. 

In de finale van De Schrijfwijzen namen
68 dicteetijgers het tegen elkaar op. Rein Leentfaar reed een quasi foutloos parcours. Hij gaat aan de haal met de titel De Schrijfwijze 2025. Hij ontvangt een geldprijs van 800 euro en een prijzenpakket ter waarde van 500 euro. Zijn concurrenten waren
67 andere spellingkraks [krak niet in wdb. --- > crack] die begin oktober het dictee wonnen in een lokale bibliotheek of deelnamen aan een schrijfwedstrijd van De Morgen. 

Finale in barok decor

De finalisten kruisten de taaldegens in de barokke pracht van AMUZ, de voormalige
Sint-Augustinuskerk, in Antwerpen. VRT-journalist Aurélie Boffé leidde de finale in goede banen. Auteur Maud Vanhauwaert schreef de tekst voor de finale en las die zelf voor. De jury stond onder leiding van Ludo Permentier en Dirk Caluwé, die waakten over een vlekkeloos verloop.

Fris concept

De heruitgevonden versie van het dictee, zoals het ook in de voorronde in de bibliotheken werd gespeeld, bestaat uit drie rondes. Allereerst was er een dictee in de traditionele vorm, waarbij de tekst werd voorgelezen die vervolgens geschreven moest worden. De vrolijke tekst van Maud Vanhauwaert, ‘Mevrouw De Clercq’, bevatte woorden als padellen, conculega, consciëntieus en pupillen. 

De tweede ronde was een meerkeuzeronde. Hierbij kregen de deelnemers verschillende schrijfwijzen van een woord aangereikt en moesten ze de juiste keuze maken. Met ieder juist antwoord verzamelden ze een letter waar een lang woord mee gespeld kon worden. Hoe meer goede antwoorden, hoe gemakkelijker het werd om dit woord te raden. Toch bleek de uitdaging groter dan verwacht. Geen enkele deelnemer vond het twintigletterwoord ‘levensbeschrijvingen’. 

Met een topscore van 34 op 40 kaapte Rein Leentfaar de eerste plaats weg. Vier finalisten streden om de tweede en derde plaats tijdens een derde ronde. In die spellingbee moesten de best scorende deelnemers woorden live en foutloos spellen voor publiek.

Top drie gekroond

De drie verschillende rondes zorgden voor de nodige animo in AMUZ. Rein Leentfaar kroont zich De Schrijfwijze 2025. Hij nam deel aan de voorronde in bibliotheek Stekene, waar vanaf nu ook een oorkonde hangt. Françoise Légère bemachtigt de tweede plaats, nadat zij de voorronde won in bibliotheek van Turnhout. Anke Senden (bibliotheek Zulte) vervolledigt het podium. 

Grappige woorden en sappige spelfouten

Zoals elk jaar zorgde De Schrijfwijzen  voor hilariteit met grappige woorden en met sappige spelfouten. Woorden waarover de meeste deelnemers struikelden: chrysostomosfeest, taupe map, tautologieën en ceylonthee. Enkele leuke cijfers: de deelnemers maakten samen 311 fouten, goed voor 4,5 fouten per persoon. Twee deelnemers schreven een foutloos dictee in de eerste ronde. De langst gevonden woorden in de tweede ronde telden
18 letters. 

Het niveau lag in elk geval hoog. Zeven finalisten scoorden 30 of meer punten. Juryvoorzitter Ludo Permentier schrok er niet van: “Hier zat dan ook het kruim van taalminnend Vlaanderen samen.”

Partners en organisatie

De Schrijfwijzen is een initiatief van Creatief Schrijven vzw in samenwerking met de Vlaamse bibliotheken.

Het initiatief wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van de Nationale Loterij, VRT, Stad Antwerpen, De Morgen, Confituur Boekhandels, VBK Uitgevers, Van Dale, Leuchtturm1917, Team Taaladvies, CVO Encora, de Bib en de Vlaamse Overheid.




3788 Dictee maandag 27-10-2025 (1) – dictee Finale De Schrijfwijzen 2025 √ x

Dictee – dictees [3788]

Commentaar is uiteraard welkom:

leentfaarrein@gmail.com

Verslag dictee: zie blogpost 3789

NB Ik heb het gewonnen bedrag van 800 € gedoneerd aan vzw Creatief Schrijven! 

Finale De Schrijfwijzen 2025

Mevrouw De Clercq (auteur: Maud Vanhauwaert)
Deze titel werd op het scherm getoond!

Deel A – moest geheel worden opgeschreven

1. Het is al laat wanneer mevrouw De Clercq, net klaar met haar online tai-chiles [maar de wdb. hebben vrijwel alles met online aaneen – overigens: beide goedgerekend], met een hete kop ceylonthee aan de keukentafel gaat zitten. Haar man is nog even gaan padellen met een conculega en zal pas rond elven thuiskomen. Haar puberdochters waren meteen na het avondeten al ribbedebie. Wellicht liggen ze nu in hun bed op hun smartphone te scrollen langs de eindeloze avenue van TikTokfilmpjes [ten onrechte werd tiktokfilmpjes ook goedgerekend - GB], wegzakkend in het schemergebied tussen waken, appen en slapen.

2. Mevrouw De Clercq haalt een volumineuze, taupe map uit haar boekentas, klapt die consciëntieus open en neemt het stapeltje opstellen van de derdejaars. De opdracht luidde: ‘Schrijf een kortverhaal [BE, NL: kort verhaal] vanuit het perspectief van een dier dat met uitsterven wordt bedreigd.’ Op het digibord in de klas stond een gedownloade lijst met bedreigde soorten. ‘Oh [ook goed gerekend O en Ooh], en appelleer aan jullie ongebreidelde fantasie!’ zo had ze haar pupillen geënthousiasmeerd.

3. Weifelend neemt Mevrouw De Clercq een slokje van haar hete thee. Dan pakt ze krijgszuchtig haar rode bic [ook goedgerekend: BIC].

Rein: 0 fouten, volgens de jury 4 (zou met leesbaarheid te maken hebben). Dat lijkt onwaarschijnlijk voor een superdicteeër, zeker als
70 deelnemers gemiddeld 4,5 fouten maken ... Ze sturen mijn werk op. Als ik dat ontvangen heb, zal ik dat hier nader toelichten. Ontvangen. Een enorme deceptie ... Mijn oren lieten het weer eens afweten. Ik was (te) laat in de zaal en kwam op de achterste rij terecht (vorig jaar zat ik op de tweede rij ...): 1. 'een' i.p.v. 'hun' (was 'smartphone' nu maar in het meervoud geweest ...) en 2. 'houdt' i.p.v. 'haalt' (onbegrijpelijk, maar misschien niet meer op gelet i.v.m. de hersenbreker 'taupe' die daar vlak achter kwam ... Een toch wel lastige vind ik zelf: na "O ... fantasie!" dacht ik dat dit 'einde zin' was en schreef
3. "Zo" i.p.v. "zo" (had er niet beter een komma na het citaat kunnen komen?
*). Voordat ik mijn werk terugkreeg, dacht ik dat alle vier de gevallen een kwestie van onduidelijk schrijven waren, maar dat bleek er slechts één te zijn (mijn volgend jaar
82-jarige en beginnend degenererende vingertjes gaan het ook laten afweten): 4. 'gedownloade' met inderdaad een a die een klein beetje op een u leek (maar niet op een o ...). Enfin, toch nog gewonnen ...

* Taaladvies NL en BE: geen hoofdletter ('Zo), maar 'zo' en ', zo' zijn allebei goed; de komma had het voor de deelnmers wel gemakkelijker gemaakt (:-)).


Deel B

Het tweede deel werd voorgelezen. Als er (20 x) een piep gegeven werd, kwam er een tweekeuzevraag op het scherm, met achter elk alternatief een letter. Die letter moest je noteren (20 x) en na afloop met die 20 letters een zo lang mogelijk woord maken. De jury bepaalde of het een gangbaar/correct woord was en overigens kreeg je bij gebruik van een foute letter sowieso 0 punten voor dit onderdeel.

Hieronder de twintig goede woorden (met letter) in
groen en de foute in rood (met letter). Ik zal de 20 woorden nummeren. Op het scherm stond natuurlijk niet altijd de goede keuze voorop, hier wel …

4. Mevrouw De Clercq heeft collega’s die al jaren geleden hebben besloten niet meer met rood te verbeteren. Meneer Pascal, die bij 1 fuchsia S / fuschia T zweert, 2 promootte E / promote A dat zelfs op de 3 klassenraad B / klasseraad F. Hij ontstak in een parodie op Marco Borsato’s hit: “Vandaag is rood … niet meer de kleur om aan te stippen!” Zijn collega’s hadden wat 4 gegeneerd I / gegêneerd U gegniffeld en gingen al snel over naar het volgende punt: de 5 pannenkoekenverkoop L / pannekoekenverkoop M voor het 6 chrysostomosfeest C / Chrysostomosfeest K [zie GB: chrysostomosproef]. In elk geval: mevrouw De Clercq bleef bij rood.

5. Het eerste verhaal dat ze las, ging over een 7 orang-oetang V / oran-oetang P die eenzaam ronddoolde in de 8 Borneose E / borneose O bossen. Het tweede verhaal was over een okapi die in een OKAN-klasje [in BE: Onthaalonderwijs voor Anderstalige Nieuwkomers (oorspronkelijk Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers)] zit, samen met een 9 zeeolifant I / zee-olifant A en een 10 reuzenotter N / reuze-otter M.

6. Sommige verhalen getuigden van een 11 goed gevonden V / goedgevonden W invalshoek, maar de 12 buitenissige N / buitennissige D personages bleven zielloos. Bovendien stonden er protserige zinnen in die haar leerlingen toch niet zelf geschreven konden hebben, zoals: ‘Met mijn ragfijne kieuwen glijd ik flegmatisch over de 13 tektonische E / tectonische U platen van mijn oeroude meer.’

7. Wat nog het meest opviel: er stonden 14 ei zo na N / ei-zo-na F geen schrijffouten in! Meestal ging mevrouw 15 De Clercqs H / De Clercq’s Z pen vrolijk aan de zwier bij het verbeteren, de penpunt als een 16 ballerina J / balerina M dansend over het papier, rond de spelfouten, 17 tautologieën E / tautologiën Y en typografische inconsequenties. Nu lag haar pen als een relikwie naast haar op tafel. Ze wist dat sommige leerlingen dyslexie hadden, en 18 sommige G / sommigen K [slaat terug op leerlingen] een andere thuistaal dan het Nederlands. Dat leverde vaak geestige constructies op en 19 briljante C / brilliante W vondsten, maar in deze teksten was daar niets van te merken. De teksten leken geschreven door eenzelfde hand. Het was al donker buiten, maar het begon mevrouw De Clercq steeds meer te dagen: deze teksten waren uit de 20 ideeëloze R / ideeënloze T eenheidsworstenmachine van ChatGPT gedraaid.

De twintig letters waren dus:

S E B I L C V E I N V N E N H J E G C R

Daarmee kon je een 20-letterwoord maken:

L E V E N S B E S C H R I J V I N G E N


PS Als Hollander moet je er altijd op verdacht zijn dat IJ = I + J, twee letters.
In NL is de ij vaak (zoals in kruiswoordpuzzels) maar één vakje.


Rein: L E E N B E S C H R I J V I N G E N (denk aan leenheer, etc.)
Ik had 2 onmogelijke letters over, die ik niet kon gebruiken [C,W – had S,V moeten zijn]. Waarschijnlijk dus tweemaal een verkeerde keuze gemaakt. Ik kan het niet meer reconstrueren, ik weet achteraf wel zeker dat 11 fout was: W moest V zijn. Die C kan ik niet meer plaatsen, maar dat had dus een S moeten zijn ...


Maar het complete woord
L E V E N S B E S C H R I J V I N G E N
Is natuurlijk zo onaantastbaar (goed), dat ik gewoon die 20 letters had moeten durven invullen …


Deel C: dat completeert het verhaal, maar speelt verder geen rol …

8. De volgende les schrokken de leerlingen toen ze mevrouw De Clercq de klas zagen binnenkomen. Er trilde een vreemde spanning in de lucht. Ze ging op haar lessenaar zitten, haar benen gekruist, kuchte en zei: “Jullie weten dat ik er altijd op heb gehamerd om zonder fouten te schrijven, maar nu vraag ik jullie: toe, geef me jullie dt-fouten en gekke kronkels!”

9. Nog voor de leerlingen konden reageren, ging ze verder met haar litanie: “Geef me jullie zeugmata [zeugma: vb. hier zet men koffie en over], jullie contaminaties [opnoteren van opschrijven en noteren] en hypercorrecties [hypercorrecte vorm]!” De leerlingen hadden geen idee waarover mevrouw De Clercq het had, maar ze was nu niet meer te houden. Ze klom op haar lessenaar, liep zo rood aan als haar werkloze bic en vervolgde: “Ja, geef me jullie anglicismen [gevormd naar het Engels], stijlbreuken [plotselinge overgang naar een andere stijl] en malapropismen [verhaspeling, bv. episch centrum voor epicentrum]!” En dan een beetje stilletjes erachteraan: “Laat me zien dat jullie geen robots zijn, maar mensen van huid en haperingen, schrijvers met een eigen stem.”

10. De jongeren keken haar beduusd aan, een beetje ongemakkelijk en meewarig, als was mevrouw De Clercq zelf een bedreigde diersoort. Het was zo stil dat je een bic kon horen vallen. 

11. Op de vensterbank streek een kleine, bijzonder bedreigde, geelkuifkaketoe neer.

Eindconclusie: met 4 onnodige fouten en de logische keuze van 'levens-' in plaats van 'leenbeschrijvingen' zou een (maximale) score van 20 - 0 + 20 = 40 punten zeer wel haalbaar zijn!