Dictee – dictees [3249]
BeNeDictee 2023-04
De 80 onderstreepte en vette woorden of woordgroepen moesten worden ingevuld.
Toelichting in blauw.
3 dicteealinea’s op zijn DIM's [Dictee-ineenflansmethode]
1. Een bezoek aan Parijs (auteur: Rein Leentfaar)
Toen we
daar op bezoek waren, leidde (01) Parijs’
[bez.]
(02) maire [burgemeester]
voor een (03) Parijs [bnw.]
inwonersgezelschap in de buurt van de (04) Salpêtrière
[groot oud gebouw in Parijs] een
interessante herdenking van de toenmalige (05) Cobra-groep
[Copenhagen,
Brussels,
Amsterdam
– groep Deense, Belgische en Nederlandse experimentele schilders en
dichters].(06)
Le tout Paris was uitgelopen. Er waren (07)
immortels [onsterfelijke, lid van 08]
van de (08) Académie française
– die waren kind aan huis bij het
(09)
Théâtre-Français
[officiële
naam], synoniem van
(10)
Comédie-Française [schouwburg
Parijs] – getooid met een
(11) immortellenkrans
[een
immortelle
is een strobloem].
De
(12) apachemaffia [apache
= straatbandiet in Parijs] lag trouwens op afstand op de loer
in het vizier – maar dat wisten ze niet – van het
(13)
Deuxième Bureau [Tweede
Bureau, Franse militaire inlichtingendienst – d b met kleine
letters = eufemistisch: maîtresse]
(niet gevestigd aan de (14)
Quai d’Orsay
[straat
langs de Seine in Parijs]
– daar is (15)
BuZa [Ministerie
–
instelling –
van Buitenlandse
Zaken
– ook: BZ
– BiZa
was Binnenlandse
Zaken,
thans: BZK,
Binnenlandse
Zaken
en Koninkrijksrelaties]
gehuisvest). De (16) mp [minister-president]
was er niet, die verbleef in het (17) Elysée
[ambtswoning
president Franse Republiek].
De (18) Notre-Dame
[van
Parijs, kathedraal, afgebrand, wordt weer opgebouwd] werd
vertegenwoordigd door een (19) quasimodo
[zeer
misvormd, lelijk, mannelijk persoon],
een (20) quasi-Quasimodo
[met
Q:
klokkenluider van de Notre-Dame].
Terzijde: “(21) Paris vaut bien une messe”
[Parijs is wel een mis waard], dat heeft
(22) Hendrik
IV
[ook goed: Hendrik de Vierde]
zeker zo nooit gezegd. De
(23) septembrisade
[moordpartij gevangenen Parijs september 1792]
vond bij de (24) Bastille [gevangenis
Parijs, 14 juli 1789 bestormd en met de grond gelijkgemaakt; symbool
ancien régime] plaats in 1792 op (25)
rastaquouères [1900, Parijs, opschepper
en snoever] en ander (26) tuig van de richel
[verachtelijk
gespuis, vee of tuig van Laban].
Wist je trouwens dat de (27) dauphin [titel
kroonprins Frankrijk 1349-1830] gekuiste leerboeken gebruikte
‘‘(28) in [ook: ad]
usum d/Delphini”
[gecastigeerd, gekuist] ? Het klonk wel
(29) grandguignolesk
[griezelig,
luguber]:
“(30) Enfin seuls!” [eindelijk
samen
alleen]. Voilà, au revoir!
2. De islam
Of je nu
van de (31) islambashing
[hevig bekritiseren] bent, of de
islamofobie aanhangt en dus een (32) islamgekkie
bent of misschien (33) dhimmitude [zelfopgelegde
positieve grondhouding van
niet-moslims tegenover de islam]
bezit, enige kennis van de islam kan nooit kwaad. Een broeder, die
geeft ook wel een (34) zakat, een aalmoes, is een
mannelijk lid van de wereldwijde [islamitische
gemeenschap] (35) oemma. Vrijdag is een
belangrijke dag: daarop roept de (36) muezzin
[moskeebeambte] de gelovigen op vanaf de
minaret voor (37) vrijdaggebed en
-preek
[wegens
38 is hier ‘vrijdag’ weggelaten],
de (38)
khutbah. Die oproep
heet (39) adhan
of (40)
azan, een tweede oproep heet (41) ikama
[in
de moskee zelf].
Die vindt plaats vlak voor aanvang van de (42) salat,
het rituele gebed. Nodig is voor de deelnemers de kleine wassing, de
(43) woedoe. De gebeden nemen een voorname plaats
in, vijfmaal per dag: (44) isha (nacht)
[in
het Hebreeuwse Bijbelboek Genesis zijn isj en isja: man en mannin],
45 fajr (ochtend), (46) dhuhr
[dhurrie = Indiase kelim] of (47)
dohr (rond de middag), (48) asr (namiddag)
en (49) maghrib (avond). De jaartelling werkt met
(50) A.H., dat is (51) anno Hegirae
[in
het jaar van de islamitische jaartelling].
Je vindt de islam in de (52) dar al islam
[de gezamenlijke landen en streken waar de islam de heersende
godsdienst is]. Hun paradijs is de (53)
djenna (de hel is de
(54)
jahannam), daar
zetelen ook de (55)
hoeri’s
[eeuwig
jong blijvende maagd met gazelleogen],
lokvogels voor de
(56)
zelfopblaasjihadisten.
De (57)
kafirs [ook: (58)
kufar =
mv., 57 en 58: scheldwoorden]
hangen vanuit de islam bezien de (59)
koefr, het ongeloof
[bezien
vanuit de islam],
aan. In de (60)
prada-islam
[Prada
is een Italiaans modehuis, gesticht in 1913 door de gebroeders Prada]
spelen kleding en uiterlijke verzorging een belangrijke rol. Tot
zover.
3. Een bezoek aan Suriname
(61)
Fokking [fucking],
moest ik om snel na aankomst in Paramaribo aan een taxi te komen, ook
nog (62) tyuku’s (steekpenningen) betalen aan de
(63) Sranansprekende [ook:
Sranang, Sranantongo, Sranangtongo] taxichauffeur. De rit was
overigens wel boeiend: onderweg zag ik kinderen bezig met (64)
tikipaw, een pinkelspel [pinkelen = het
jongensspel spelen waarbij een puntig (pinkel)houtje
met een stok of plankje weggeslagen wordt] – een hinkelspel
[figuur met genummerde vakken op de grond
tekenen] is
(65) dyompofutu en nog weer een
ander kinderspel is (66) dyul
[kinderspel
waarbij een rechthoekige figuur op de grond getekend wordt],
zag ik een (67) stondoifi [steenduif]
vliegen, uitte een boze voorbijganger zijn woede via een (68)
tyuri, een zuigend of smakkend geluid. Dat eindigde goed: met
een (69) bradabrasa,
een broederomhelzing.
De gelaedeerde bleef koel en reageerde met:
“(70) No
span!” [maak je niet druk, ook: no
spang] Bij de (71) fayalobi (sierheester)
vloog een (72) gadotyo (godsvogeltje). Net voorbij
een
(73) koeswe (anattoboom) zagen we een (74)
lukuman, een
(75) wintigeloofmedicijnman
[ziener].
Er was (76) teloh (gefrituurde cassave) te koop en
ook (77) krawkraw: dat zijn chips van de cassave.
Nu over pakweg een half jaar wordt
de (78)
srefidensi (onafhankelijkheid) van Suriname herdacht.
Op de bestemming aangekomen, zocht ik snel mijn (79)
papaya (ligmat – het heeft ook
een andere spelling met een andere uitspraak! – papaye)
op. Einde verhaal ((80)
tori).