Jeugddictee Laren 2015, vmbo-niveau
Tv-reclame
1. Reclame op televisie is irritant. Prikkelende teksten van de reclamespotjes dringen dagelijks de huiskamer binnen. Veel kijkers ergeren zich hier verschrikkelijk aan.
2. De schuld lijkt te liggen bij zowel de overvloed aan commercials als de inhoud ervan.
3. Een veelgehoorde klacht is dat de reclames een hinderlijke onderbreking zijn van een mooie film of ander programma.
4. Kijkers van het Jeugdjournaal [als specifieke eigennaam - GB en VD: j] hebben op de site van de Loden Leeuw [eigennaam] gestemd op de meest irritante reclame.
5. Velen ergeren zich bijvoorbeeld aan de schreeuwstem van die mevrouw van het Kruidvat [winkelketen], die het volledige assortiment aan drogisterijartikelen aanprijst.
6. Zo dwingt zij haar kijkpubers zich zorgen te maken over welk absurd duur middeltje zij moeten aanschaffen voor de mee-eters die in hun poriën zijn beland.
7. Uit onderzoek blijkt dat reclame veel effect heeft op jongeren, omdat zij er in grote mate aan worden blootgesteld. Daarnaast heeft deze doelgroep sneller de neiging een product te kopen als ze dit op de tv hebben gezien.
8. Volgens reclamemakers is de groepsgeest een effectieve manier om jongeren te bereiken, omdat deze voor hen belangrijk is. Als je kiest voor een trendy merk zonnebril, deodorant of haargel hoor je erbij. NB geen ww.
9. Reclamecampagnes, speciaal op het jonge kijkerspubliek gericht, worden steeds meer via internet gevoerd. Jongeren ervaren dit niet als storend, deze worden goed bekeken.
10. Maar dit is slechts een van de strategieën. Het belangrijkste is dat de boodschap blijft hangen in het geheugen van de consument. Wellicht zou de reclame dan wat minder kunnen?