dinsdag 12 februari 2013

0053 Dictee woensdag 13 februari 2013 (1): Dictee – de Nieuwste Pabo – Sittard √

Woensdag 13 februari 2013: Dictee – de Nieuwste Pabo – Sittard

9 kwartier is het rijden van Breskens naar Sittard. Daar vond bij dNP (de Nieuwste Pabo, onderdeel van Zuyd Hogeschool en de Fontys Hogescholen) op woensdag 6 februari 2013 (voor de tweede keer) een dictee plaats voor studenten (Groot Nieuwste Pabodictee der Nederlandse taal). Ik mocht buiten mededinging meedoen. Ik had 2 fouten, zie daarvoor het dictee op deze blog, volgende week. Het dictee was niet zo moeilijk, maar paste goed bij de doelgroep van meest ex-havisten. Voor de eerstejaars was het verplicht, maar ook tweede- en derdejaarspaboërs namen deel. In de aula zaten toch wel zo'n 150 man en vrouw. Ik voelde me zeer welkom en werd nog speciaal welkom geheten. Er waren ook vijf prominenten, oftewel docenten (ook wiskunde!) van het instituut. Dat die studenten en docenten minder fouten maakten dan ik, is zeer onwaarschijnlijk (Gokje: minimaal tegen de 10 fouten, toch?). Dat zullen we pas later weten overigens. De dictees worden namelijk later nagekeken. Kan ook moeilijk anders met 150 dictees en 3 tot 5 correctoren. Mijn suggestie: onderling nakijken (moet kunnen met pabostudenten!). En dan na afloop de jury nog even de beste tien door de jury laten (dubbel)checken. Daar had men wel oren naar. Ook zal men een volgende keer in ieder geval de juiste tekst direct na afloop uitreiken (beste: na de bespreking!). Dat stimuleert natuurlijk aanzienlijk meer dan dat je het 'proefwerk' pas weken later gecorrigeerd terugkrijgt … Ook de bespreking van het dictee (via de beamer) is essentieel. [Men heeft nu dezelfde middag de juiste tekst nog naar alle deelnemers gemaild: prima initiatief!] Ik vind het leuk om ook volgend jaar weer zelf mee te doen, maar ook dan is een snelle check tijdens de pauze en voor het begin van de bespreking altijd mogelijk.

Als men het leuk vindt, ben ik ook voor de bespreking beschikbaar alsmede voor alle info die en advies dat men maar wil. Ik zie het wel. Ik was (11 uur vertrokken, reken maar na …) al om 13.15 uur in Sittard, het dictee begon om 3 uur en om 4 uur waren we al klaar (omdat er niet nagekeken hoefde te worden – anders ben je algauw een half uur voor de pauze en een uur voor het corrigeren kwijt, bij officieel corrigeren en 1 corrector per 5 à 8 deelnemers). Met de organisatoren heel genoeglijk nagebabbeld en om 5 uur huiswaarts gegaan, zodat Hanneke me om halfacht al mocht begroeten. Margreet, Wilmie en Jos tekenden voor een prima organisatie, Susan (helaas niet aanwezig wegens ziekte) zorgde voor een uitdagende tekst en Jo (docent dramatiek) las het dictee prima voor met gelukkig niet al te veel dramatiek! Voor alle deelnemers was er nog een versnapering (Hanneke blij dus). Ik denk met genoegen terug aan deze leuke middag. Wat mij betreft (zeer) voor herhaling vatbaar.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten