Wekelijkse dicteetest 016 RL [elke zondag]
Welk van de 3 antwoorden is juist?
Oplossingen: hieronder!
Bron: Oefendictee (oud) 516
1. Zij draagt altijd .......... [kinderlaarsjes].
Oplossing [016]
-----------------------------------------------------
Dictee - dictees [1382]
Groot
Hillegoms Dictee 2018
De
onderstreepte items moesten worden ingevuld
De
eeuwige weifelaar
(auteur: Bram Rietveld)
1.
Hij was een niet-gewenst kind, geboren uit een een-tweetje van
een overzeese tatoeëerder en een adellijke dame, die als chique
sjikse [christenmeisje als dienstmeisje bij
Joden] de risee van de Joodse buurt was.
2.
Als kind had hij vaak een snottebel en speelde hij met een taxietje,
waarin hij over de stoep reed. Hij wilde niet in de zone blijven, die
zijn moeder had aangewezen, want daar werd ook veel geskatet. Zolang hij
zijn moeder echter pleasede, deed hij het toch.
3.
Toen hij zevenenhalf jaar was, kon hij onmogelijk kiezen tussen een bord
Noord-Afrikaanse couscous [koeskoes: dier]
of een Bossche bol. Toentertijd [ook:
toendertijd] kon hij uitentreuren beide in groten getale
naar binnen werken.
4.
In de puberteit [pubertijd kan ook!] praktiseerde
hij de methode van trial-and-error. Zo heeft hij gebungeejumpt, gesudokud
[GB, VD] en bezocht hij lowbudgetfilms,
maar hij kon niet beslissen wat hem het meest beviel. Daardoor vertoonde hij
soms gewelddadig gedrag: dat was in- en intriest.
5.
Hij ging op zoek naar zijn ware ik in derdewereldlanden, hij bezocht bedoeïenen
en een reservaat voor orang-oetans [ook: orang-oetangs,
andere uitspraak] en onderweg naar Santiago de Compostela [zo in VD, maar in NL beter: ll] droeg hij als
pelgrim de jakobsschelp, maar niets bood soelaas. Hij werd wanhopig en
het lukte hem lange tijd niet erbovenop te komen. Uiteindelijk werd hij Wajonger [VD, maar moet dat niet Wajong'er zijn? - Nee, wettekst].
6.
Nadat hij zich geëncanailleerd [omgaan met
mensen van bedenkelijk allooi] had met fascisten en complotdenkers die
de 9/11-theorie aanhingen, kreeg hij steeds meer vragen. Was hij anti-Joods
[in deze context, anders ook: anti-joods] of
anti-islamitisch, pro-Amerikaans , prowesters of gewoon
apolitiek? In nachtmerries zag hij fiolen der gramschap [heftig uitvaren – Openb. 15:7, Stvt.] voor zich.
7.
Relationeel kon hij ten enenmale zijn draai niet vinden. Was hij polyamoreus
[gedeelde liefde, kennelijk van Amor] of genderdysfoor
[van het verkeerde geslacht]? Hij kreeg een
tijdlang een latrelatie met een brachycefale [kortschedelig] transman [vrouw na operatie man of vrouw zich man voelend],
die van sliptong met ravigotesaus hield. Zelf at hij veel liever gnocchi
en lente-uitjes.
8.
Hij reed jarenlang onverzekerd rond in zijn hybrideauto [verbranding + elektrisch], omdat hij niet kon
kiezen tussen een allriskverzekering en een WA-verzekering. Na
een fittie [straattaal: ruzie] was
zijn vehikel gecrasht en total loss. Bij de rechtszaak werd hij en
plein public in het ongelijk gesteld.
9.
Ten slotte kon hij zijn eigen gedachtegang niet meer volgen.
Het was in zijn hoofd een potpourri van tegenstrijdige melodieën.
Haastje-repje
solliciteerde hij toen maar bij BuZa, maar hij werd afgewezen. Een tanteagaathregeling
was uiteraard geen optie.
10.
Uiteindelijk is hij bibliothecaris geworden en helpt hij mensen met keuzestress.
Twee derde van de klanten weet de gewenste informatie niet goed te
vinden. Anderen helpen bij hun keuze is voor hem appeltje-eitje. Zo
hielp hij recentelijk nog een klant aan een boek over trompe-l'oeil. Zijn
gevoel van eigenwaarde is tegenwoordig weer helemaal intact.
Is
gehashtagd
#
T. Wijfels
Dictee - dictees [1380]
Groot
Borns Dictee 2018 (auteur: Jan Stoop)
Wandeling
naar de nacht
1. Als
de lokale persmuskiet die over politiek schrijft na een raadsvergadering of
beraad ten gemeentehuize huiswaarts keert, dan verlaat hij als het ware het
werk. Laat hij politieke sores achter zich. Wendt hij zich af van, afwisselend,
compromitterend, consistent, gechoqueerd [ook:
geshockeerd – zelfde uitspraak], aanminnig en doemscenario's creërend
optreden van vroede dames en heren. Een gezelschap dat al dan niet in klassieke
links-rechtsverdeling aangeschoven zit bij het college van burgemeester en
wethouders dat afspraken tot concepten heeft gemaakt.
2. Later
schrijft hij het allemaal op, dat welwillende dorpse gedoe. Gedoe dat uitgaat
van een coalitieakkoord, dat bulkt van ambities, visies, prioriteiten en
financiële consequenties en zo veel mogelijk, dat wel, gevrijwaard is van
ambivalenties. Naar huis gaan is voor hem een wandeling. Zeker laat op de avond
ervaart hij een langzaam doven van sfeer en licht. Proeft hij stilte en dorpse
ingekeerdheid. Heeft hij de neiging dat te associëren met desavoueren. Contouren
zijn dan minder precies. De stilte is van straten, huizen, winkels, is van
steen en asfalt.
3. De
kerktoren wijst de tijd. De fontein die meervoudig water parelt, klatert niet
meer. Reclame-uitingen zijn gedimd. Horecazaken gaan uit, eerst nog aarzelend,
maar toch. Sociale media lichten nog op in naar middernacht dommelende
gedigitaliseerde huiskamers. Geluidjes, eerst nog ritselfluisterend, vliegen de
lange stilte van de nacht in. Thuis wacht de lokale persmuskiet nog een goed
glas wijn. Tot transponeren in een magisch register en de filosofische stilte overgaan
in gniffelend gesnurk. De nacht is conciliant, curieus genoeg tot verzoening
bereid.
Dictee - dictees [1379]
Namen
van onderwijsinstellingen
1. Alle
namen van gewone onderwijsinstellingen schrijf je in het Nederlands met kleine
letters. Zo schrijven we volgens de regels obs (openbare basisschool, al zou ik
als 'eigennaam' OBS Breskens best met hoofdletters durven schrijven), net als
een p.c.-basisschool (protestants-christelijk) en een r.k.-basisschool
(rooms-katholiek). Overigens heette die school in mijn tijd nog: de lagere
school, waarna je naar het 'lager onderwijs' kon (de afdelingen ulo, mulo en
ambachtsschool van het voortgezet onderwijs). Naast dat lager onderwijs had je
toen het middelbaar onderwijs mo (hbs A = handelskant en hbs B = wiskundekant,
hogere burgerschool – toen nog met hoofdletters en het geheel als één woord
geschreven, (het categoriale) gymnasium – A en B of alfa, de alfa-afdeling en
bèta, en het lyceum: daar kon je zowel hbs als gymnasium doen). Daarboven kwam
het h.o. (hoger onderwijs: daaronder vielen wo, wetenschappelijk onderwijs, zeg
maar de universiteit, en hbo: hoger beroepsonderwijs). Grappig: de Vlamingen
kennen (nu) het hobu [hoo-buu] = hoger onderwijs buiten de universiteit. Vind
je de schrijfwijze h.o. hierboven verwarrend en afwijkend van de rest? Dat is
waarschijnlijk om die afkorting van het gewone woord 'ho' te onderscheiden
(vergelijk: a.u.b. = alstublieft en ajb = alsjeblieft). Zomaar nog twee vormen
in Vlaanderen: k.a. = koninklijk atheneum en kta = koninklijk technisch
atheneum. In NL had je tot 1968 zelfs de mms, de middelbare meisjesschool.
2. Nu
ga je na de basisschool naar het vo (voortgezet onderwijs): mavo [middelbaar
algemeen vormend onderwijs), inmiddels opgegaan in het vmbo (voorbereidend
middelbaar beroepsonderwijs) zoals vmbo-t (theoretische leerweg, tl), vmbo-g
(gemengde leerweg, gl), vmbo-k (kaderberoepsgerichte leerweg, kbl), vmbo-b
(basisberoepsgerichte leerweg, bb) en vmbo-groen (landbouw en natuur)]. Daarnaast
hebben we het havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs), nog steeds het
gymnasium en het atheneum, welke twee laatste het vwo (voorbereidend
wetenschappelijk onderwijs) vormen. Een schoolvak in de tweede fase van het vwo
is m&o (management en organisatie), vier afstudeerprofielen daar zijn
c&m (cultuur en maatschappij), e&m (economie en maatschappij), n&g
(natuur en gezondheid) en n&t (natuur en techniek). Na het vwo of gymnasium
kun je naar het hbo of wo. Voorbeelden: hbo-v (verpleegkunde), hbo-sph
(sociaalpedagogische hulpverlening) en hbo-iw (inrichtingswerk). Bij de
universiteit zie je wel vaak hoofdletters: tu = technische universiteit, maar
TUD = Technische Universiteit Delft en RUL = Rijksuniversiteit Leiden.
3. Of
alles hierboven echt klopt? Ik hoop het, maar het ging me vooral om de spelling
van een en ander. Nog één aspect ten besluite: vwo [vee-wee-oo] is een initiaalwoord
[als letters uitspreken, vgl. pc], daarom in samenstelling vwo-leerling en in
afleiding vwo'er, maar havo [haa-voo] is een zgn. letterwoord [als woord
uitspreken, vgl. vip in viptribune], daarom havoleerling (aaneen) en havoër (net
als waterpoloër).