zondag 19 januari 2020

1814 Dictee zaterdag 18 januari 2020 (1) dictee Finale Groot Dictee Heruitgevonden 2020 √

Finale Groot Dictee Heruitgevonden 2020

Deel 1 (Dat moest geheel worden opgeschreven)

Het gevaar tussen de rekken

1. Het eerste wat me opviel, was een geur. Het rook naar compost. Dat is een curieuze geur voor een bibliotheek. Toen ik bij de acaciahouten balie kwam, gebeurde er nog iets vreemds: de bibliothecaris keek me aan met doodsangst in de ogen en fluisterde: “Maak zo min mogelijk geluid en bruuskeer niets of je bent er geweest.”

2. Ik weet dat bibliothecarissen pietjes-precies zijn en soms megastreng, maar dit leek me overdreven. Bovendien viel het op dat iedereen veel stiller was dan normaal. Zelfs de kinderen in de leeshoek zaten als bangeriken in de zitzakken, en durfden amper de bladzijden van hun stripalbums om te slaan. “Wat is er aan de hand?”, vroeg ik gestrest.

3. De bibliothecaris keek schichtig achterom en gebaarde naar een slijmspoor dat langs de sectie laatmiddeleeuwse Bijbelstudie liep en tussen de rekken naoorlogse literatuur verdween. “We zitten met een boekenwurm”, fluisterde hij dicht bij mijn oor.

Deel 2

Deel 2 werd voorgelezen en op de 22 genummerde rode plaatsen hoorde men een piep. Daarna kwamen enkele (10) seconden een paar alternatieve schrijfwijzen van het gevraagde woord op een beeldscherm. Het enige dat je hoefde te doen, was de hoofdletter die achter de juiste schrijfwijze stond, noteren. Van die 22 letters moest je een zo lang mogelijk (goed) Nederlands woord maken. Er waren daarvoor 10 minuten beschikbaar ...

Een ‘mogelijk’ woord was overigens: G R O T E L E T T E R B I B L I O T H E E K

4. Ik had 1 verbouwereerd naar hem staan kijken, maar nu 2 rechtte ik mijn rug. “Grapjas”, zei ik hardop. “Is dit weer een van die promotiestunts ter bevordering van de leescultuur?”

5. Iedereen keek verschrikt op, en vanachter de rekken literatuur voor volwassenen klonk een 3 benauwend gegrom.

6. “Hij wil niet gestoord worden”, prevelde de bibliothecaris haast onhoorbaar. “Als je hem stoort, 4 vreet hij je op.”

7. Ik moest toegeven dat ze erg hun best hadden gedaan om de stunt geloofwaardig te doen overkomen, en besloot het spelletje 5 rücksichtslos mee te spelen.

8. Wat kunnen we tegen de ongewenste aanwezigheid van dit 6 creatuur ondernemen?”, fluisterde ik ernstig terug.

9. “Hij kan niet tegen woorden met een x”, was het antwoord. “En hoe 7 degoutanter het woord, hoe beter.”

10. Ik knikte bedachtzaam. Fantasie hadden ze wel, daar in de bib.

11. Langzaam stapte ik weg van de balie en begaf me richting literatuur voor volwassenen. Vanuit mijn ooghoeken zag ik hoe alle aanwezigen met 8 alerte blik mijn bewegingen volgden.

12. Waar het slijmspoor tussen de rekken verdween, draaide ik de hoek om. En daar zag ik het beest.

13. Het was een 9 grijsblauwe worm. Als een dreigende regenlucht, met een geribbeld lijf, het soort regenworm dat ik als kind weleens met een keukenmes in tweeën had gehakt om te zien of de helften 10 beide zouden voortleven.

14. Maar dit exemplaar was zo groot als een uit de kluiten gewassen walrus. De worm zat met zijn kop tussen de boeken in het rek, en bewoog als een stofzuigerslang over De komst van Joachim Stiller. 

15. Het boek ging in een gulp ['uhn' voorgelezen, maar ‘één’ was beter geweest, VD: lemma gulp] naar binnen en meteen daarna begon hij aan een volgend boek. Een paar seconden later had hij het hele 11 oeuvre van Hubert Lampo opgevreten.

16. Toen hij 12 aanstalten maakte om aan het werk van Tom Lanoye te beginnen, besloot ik het 13 erop te wagen. “Laxeermiddel”, zei ik voorzichtig.

17. Het gruwelijke dier draaide zijn blinde kop in mijn richting, richtte zich op, en ik voelde hoe mijn ledematen verstijfden van angst. Maar ik ging verder: “Toxines, index, 14 antrax!“

18. De 15 ogeloze kop van het dier bleef hoog boven mij in de lucht zweven. “Xenofoob!

19. Hij sperde zijn muil open. Een boek met een 16 rood-zwarte kaft viel vlak voor mijn voeten. Het goddelijke monster.

20. “Taxidermie”, riep ik uit. De worm stuikte in elkaar, en begon ijzingwekkend te krijsen. Iedereen in de bib sloeg de handen voor de oren. Maar ik was nog niet klaar.

21. Nog één woord had ik nodig. Ik greep naar het ultieme wapen: “De 17 brexitonderhandelingen!” Dat was de genadeslag.

22. Schokkend en bevend sleepte de 18 reuzenworm zijn blubberige lijf de zaal uit, langs geschiedenis en 19 hobby’s en handwerk, naar buiten.

23. Alle bibliotheekbezoekers 20 applaudisseerden uitgelaten en de anders zo gereserveerde bibliothecaris viel me om de hals.

24. “Wat een heldhaftig optreden!”, riep hij uit. “Je hebt ons gered van een (ge)wisse dood!”

25. Hij gaf me een zoen op mijn wang en een 21 boekenbon, en toen ik drie maanden later een boek te laat binnenbracht, vroeg hij me geen extra 22 eurootjes, maar zag hij dat met een knipoog door de vingers.

Dit waren de juiste alternatieven met bijbehorende (hoofd)letter (de onjuiste alternatieven zijn weggelaten): 
1 verbouwereerd (G)  

2 rechtte (E) 

3 benauwend (K) 

4 vreet (E) 

5 rücksichtslos (T) 

6 creatuur (I)   

7 degoutanter (B  

8 alerte (H) 

9 grijsblauwe (R) 

10 beide (L) 

11 oeuvre (O) 

12 aanstalten (E) 

13 erop (T) 

14 antrax (E) 

15 ogeloze (O) 

16 rood-zwarte (B) 

17 brexitonderhandelingen (T) 

18 reuzenworm (L) 

19 hobby’s (I) 

20 applaudisseerden (T) 

21 boekenbon (E) 

22 eurootjes (R)

 
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten