dinsdag 25 december 2012

0046 Dictee woensdag 26 december 2012: Dictee en jurymisère √

Rotary Dictee Delft

Op 19-12 was het Rotary Dictee Delft. Allereerst moet het bij een dictee gezellig zijn. Daar was ruimschoots aan voldaan (tot en met de glühwein aan toe). Verder moet het een aardig dictee zijn (ook dat haalde meer dan voldoende) en het moet goed worden voorgelezen (meer dan gemiddeld goed, ik herinner me wel bulterriër [oe] en sudoku'tje [tweemaal 'uu']). Blijven over: niet te veel fouten: zogoed als (eerst los), rechttoe rechtaan (eerst met streepje) en eenieder (eerst los) werden tijdens de correctie nog rechtgezet, maar 'prinsenstad' bleven de eigenwijze Delftenaren (waar zagen we dat eerder) met een hoofdletter schrijven (ondanks VD).

Verder moet er een goed reglement zijn dat tot een eenduidige uitslag leidt. En daar ging het mis. De jury verkrachtte haar eigen reglement:

1. (reglement stond op internet:) norm zijn GB en VD 2005, maar … op de jurytafel lag niet de lichtblauwe VD 2005, maar de donkerbruine versie van 1999. Daardoor hadden we 'OV-knooppunt' moeten schrijven en niet 'ov-knooppunt': ongelooflijk!

 2. Op internet (en de beamer vooraf!) stond duidelijk dat per woord meerdere fouten gemaakt konden worden. Daar heeft de jury zich absoluut niet aan gehouden. Ware dat wel gebeurd dan had de huidige winnaar (ruw geschat) 10 fouten gehad en ik 5.

3. Als klap op de vuurpijl bij zoveel soepelheid: in titel en slotzin had ik 'Delft en Rotary: (volgt een aantal Engelse woorden)' – moest kennelijk zijn 'and', ik heb het niet gehoord en 'Delft' en 'Rotary' zijn toch beide goed Nederlandse woorden? – en dat werd nota bene 2 keer fout gerekend (bij mij al verdisconteerd in die '5'). 

4. Op internet stond: bij een ex aequo een barrage, in werkelijkheid en de eerlijkheid gebiedt te zeggen ook bij uitleg van de reglementen vooraf: wie de eerste fout maakt, verliest. Hoe het afliep? O ja, ik had ook nog twee échte fouten (dom): langgewenst (los) en grands seigneurs (eerste s niet - NB 2020: grand(s) seigneurs - VD!). De jury bepaalde in haar wijsheid, dat de beste twee deelnemers elk 6 fouten hadden. En omdat mijn tweede woord in de titel ('en' i.p.v. 'and': Nederlands dictee?) al fout was, ging ik terecht voor de bijl. En een kniesoor die dan nog op de rest let. De almachtige jury heeft gesproken en er is een winnaar. Basta. Waarvan akte. Ik heb overigens Rotary Delft meermaals om een reactie gevraagd, maar die is er nooit gekomen. Daarom het verhaal maar op de blog. Toevoeging 27-12: heden alsnog een sportieve reactie ontvangen (de inhoud doet er verder niet toe). Daarmee is de zaak voor mij afgedaan.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten