maandag 20 mei 2024

3621 Dictee maandag 20-05-2024 (1) – dictee BeNeDictee 2024-06 √

Dictee – dictees [3521]

BeNeDictee 2024-06

De 80 vet en onderstreepte items moesten worden ingevuld. Commentaar in blauw.

Een kleine stap voor de mensheid maar een grote sprong voor mezelf (auteur: Herman Killens)

1.1 Io [begin zin], 2 evan, 3 evoë [3 x vreugderoep]! Met veel 4 aplomb [zelfvertrouwen] mag ik hier mijn allereerste 5 dicteewhodunit [detectiveverhaal] aan jullie voordragen. Niet dat ik ook maar enigszins op
6 Arie Bombarie [VD] lijk, maar alla, ik ben toch wel
7
reuzetrots. Zomaar in de voetsporen treden van dé
8 suspensesensatie [aanhoudende spanning] Bob – niet te verwarren met de 9 bob [bewust onbeschonken bestuurder] van de 10 bobcampagne – is niet iedereen gegeven.

2. Ik kan jullie alvast verklappen dat mijn 11 zkv
[zeer kort verhaal] – deze keer trouwens geen 12 rigolade [grappig verhaaltje] – zich niet in het 13 flintstonetijdperk [naar: The Flintstones] afspeelt, maar wel tijdens de
14 late middeleeuwen, in een 15 renaissancistische burcht ergens in hartje 16 Gironde [Frans departement]. De
17 labyrintische gangenstelsels zullen gegarandeerd spannende 18 achtervolgingsscènes opleveren. Om dat te begrijpen hoeven jullie uiteraard niet meteen 19 whizzkids in de 20 castellologie [kasteelkunde] te zijn.

3. In mijn moordzaak ga ik voor een
21 no‑nonsenseaanpak [no‑nonsense]: in het zog van
22
illustere voorbeelden als 23 Van den vos Reynaerde en het 24 Nibelungenlied voer ik dubieuze personages
25 galore [overvloedig] op. Ik heb een 26 bladzijdelange 27 bijlagelijst vol namen en biografieën in mijn
28 spiraalblocje gekleefd. Ik geef het toe: 29 tantoe veel [jongerentaal: erg veel]. Jullie zullen al jullie 30 soft skills [niet‑inhoudelijke vakkennis] tot de 31 n’de macht en veel 32 tips en trucs nodig hebben om mijn 33 Rubiks kubus te ontwarren en de dader te ontmaskeren

4. Om jullie op een zijspoor te leiden voer ik heel opvallend een 34 fils à papa [rijkeluiszoontje] op,
35 in between jobs [werkloos] en steevast in een afgedragen 36 trenchcoat [regenjas] en met een stevige
37 five o’clock shadow [stoppelbaard], een
38 rupsje‑nooit‑genoeg dat na een jeugdige
39 hotel California [verslavende levensstijl] recht van
40 hotel mama [ouderlijk huis] in 41 hotel Bellevue of
42 hotel de Houten Lepel 43 [2 x gevangenis] terechtkwam. Wat een – 44 pardon my French [excuseer mijn taalgebruik] – 45 coño [schurk, schoft] ! Die wordt jullie verdachte 46 numero één [zo in VD, wel fout, moet volgens de regels ‘een’ zijn, ‘uhn ’ kun je hier niet lezen], toch?

5. Of misschien gaat jullie 47 soupçon [verdenking] wel uit naar die 48 faciele [inschikkelijke] kassière van de
49 to‑gowinkel [vgl. to‑gokoffie, kant‑en‑klare] wat verderop? Die 50 barbamama [vgl. barbapapa, met B de gelijknamige animatiefilm] - oefent als een
51 Madame Soleil [waarzegster] 52 handkijken
[door waarzegster n.a.v. lijn(en) van de hand],
53 wichelroedelopen [met rondlopen metaal, etc. in de grond zoeken], 54 cartomantie [waarzeggerij uit speelkaarten] en andere 55 mediamieke [plaatsvindend door een medium] activiteiten uit als 56 nevenprofessie en zal ongetwijfeld hoog in jullie 57 top tien eindigen.

6. Verder duikt in mijn krimi ook nog een louche
58 herenboer op, lid van een 59 occulte [alleen voor ingewijden] dicteesekte. Met zijn dikke 60 voiture [rijtuig] vol paardenkracht gedraagt die 61 bon vivant [levensgenieter] zich zo 62 suspect [verdacht] dat hij geheid jullie aandacht zal weghouden van de enige echte dader, dé 63 deus ex machina [onverwachte verschijning], namelijk …

7. Oei, 64 spoileralert [waarschuwing dat de afloop wordt verklapt]? Geen paniek hoor, ik zwijg als vermoord.

8. O ja, voor ik van start ga nog even een waarschuwing. Het wordt 65 zo meteen razend spannend. Het
66 nietpluisgevoel zal jullie tot de laatste 67 zinsnede
68 bezighouden. Niks voor 69 hart- en vaatziektelijders dus. Maar geen nood, gelukkig zijn er zoals gewoonlijk
70 ruim voldoende 71 esculapen [artsen] aanwezig.

9. 72 Uche‑uche [begin zin; hoestgeluid] ! Mag ik jullie nu 73 wakker schudden, 74 s’il vous plaît [s.v.p.]? We beginnen eraan. 75 Silentium [begin zin, stilte]! Hier gaan we.

10. Krik krak. Een sinistere schaduw wrikt de monumentale toegangspoort open en sluipt vervolgens geruisloos langs de verweerde kasteelmuur naar een overwoekerd prieeltje vol 76 lelietjes‑van‑dalen [meiklokjes] en 77 heggenkruid [uit de anjerfamilie]. Onder het zwakke schijnsel van de maan flikkert een vervaarlijk 78 bowiemes [groot jachtmes]. En dan weerklinkt plots een ijselijke gil …

11. Ai, 79 holy moses [verzwakte krachtterm], wat een afknapper. Ik moet hier helaas al stoppen. Mijn tachtig invulwoorden zijn nagenoeg helemaal opgebruikt. Het zal voor een andere keer zijn. Met 80 sint-juttemis [nooit] bijvoorbeeld.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten