dinsdag 6 maart 2012

0004 Woensdag 7 maart 2012: nog precies één week! √

Dictee - dictees [0004]

Nog één week!

Volgende week is het dan zover: Groot Zeeuws Dictee, woensdag 14 maart 2012, Goese Lyceum, Bergweg 14, Goes, deelnemers aanwezig: 19.30 uur. Vast staat nu, dat ik u het hele jaar via dit medium met spellingkennis kan overspoelen in dit wekelijkse verhaaltje. Vorig jaar waren die plannen er ook, maar de technische realisatie was toen nog niet rond. Daarom ga ik u nu noch nog wat lastminutetips geven noch woorden uit het dictee onthullen. En woorden als rodewijndrinkers en rode wijn drinkende notabelen komen er sowieso niet in voor.

Op de eerste dag van deze maand zijn Helge Prinsen en ik te gast geweest op de wekelijkse bijeenkomst van Rotaryclub
Goes-Reimerswaal om nog wat zaken door te spreken over het dictee. De leden waren net terug van een excursie om een mammoetkraan (grote kraan) te bekijken (Mammoetkraan kan ook, maar dan gaat het over de firma Mammoet). Ik moest weer denken aan de Mammoetwet (eigennaam van wet) en de mammoetscholen, waarop ik vroeger lesgaf. De bijeenkomst was (net zoals vorig jaar en altijd) gezellig en geanimeerd en Helge en ik hebben heerlijk meegegeten (werkwoord: mee-eten). Toen we daar zaten, ontstond de verleiding de aanwezigen te testen op hun spellingkennis. De uitslag maak ik niet bekend, maar er waren goede en minder goede resultaten, dat zal u niet verbazen.

Mijn 5 woorden (de grapjas, die alleen hoofdletters schreef, dacht daarmee weg te komen …): a) neerlandicus (de taal is Nederlands, de beoefenaar ervan neerlandicus; denk ook om de c), b) hazenboutje (met tussen-n en denk om de ou), c) Rotaryclub (Rotary is een eigennaam en in de samenstelling met club blijft dat zo),
interim-voorzitter (bijna alle samenstellingen met interim krijgen een streepje, uitzondering: als het (Vlaanderen!) de uitzendbranche betreft: interimkantoor, interimjob); andere voorvoegsels als vice- krijgen geen streepje: vicevoorzitter) , e) colbertje (van meneer Colbert, maar die binding is verbroken, net zoals in de balkenendenorm en het harrypotterbrilletje).

De 5 woorden van Helge: a) stagiaire (door de uitspraak 'zjè' vergeet je licht de i), b) pyjama (een raar woordbeeld, dat uit (de taal) het Hindi komt), staatsiebezoek (staatsie is pracht en praal, maar statie – zoals in statiegeld – vind je ook in de 14 staties langs Jezus' kruisweg met Pasen!), c) rattenkruit (tussen-n en t: zwaar giftig wit poeder tegen ratten en muizen; de verbazing bij velen was groot, dat rattenkruid ook goed is, maar dat is een plant, o.a. de wilde munt en de kruisbladwolfsmelk), e) kruidje-roer-mij-niet (denk om de streepjes, meervoud: kruidjes-roer-mij-niet of kruidje-roer-mij-nieten; bij de minste of geringste aanraking vouwen de bladeren van die plant zich op de Antillen samen; in Nederland is deze plant het springzaad.

Nou, één tip dan: vergeet uw pen en uw goede humeur niet!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten