Dictee - dictees [1827]
Het Groot Castricums Dictee 2019 (gehouden in
2020)
Milieu en duurzaamheid (auteur: Gerard Wortel)
1. Als er iets is wat de continuïteit van Moeder Aarde niet
Siberisch koud [zonder koud: siberisch!]
zal laten dan is dat wel de allesbehalve scrupuleuze [angstvallig,
zeer nauwkeurig] bejegening van de [letters:]
eenentwintigste-eeuwers. De pejoratieve [ongunstige]
attitude die zij tentoonspreiden zal ontegenzeg(ge)lijk
[GB, VD – opschrijven wat voorgelezen wordt!]
leiden tot een cataclysme [wereldramp]
van ongeëvenaarde omvang.
2. De westerse mens heeft zich – hoe godvrezend en Bijbelvast hij
ook was – met een jantje-van-leiden afgemaakt van het hem van
Godswege verordonneerde rentmeesterschap over deze planeet. Deze
geduchte zonde heeft een dieptrieste impact
[NL: èh,
BE: ah] op het milieu
bewerkstelligd, die [voluit:] anno
Domini (in het jaar des Heren)
[letters:] tweeduizend negentien de
aarde in haar voegen doet kraken.
3. Neem nu het kortetermijndenken van een CEO (chief
executive officer, president-directeur) die als heuse
trafikant (handelaar) inzonderheid
gefocust is op het snelle goudgeld (= goud),
als gevolg waarvan zijn bedrijf met een ongebreidelde nonchalance
omspringt met Moeder Natuur, het dierenwelzijn en de mens. Zo’n
habitus [houding] deelt een flinke knauw
uit aan de vereiste draagwijdte voor klimaatvriendelijk beleid.
4. Ook de doorsneeconsument [zonder specifieke
klemtoon, ook denkbaar: doorsnee (bnw.) consument;
VD heeft het aaneen] – op een enkele GroenLinkser na
– collideert [botsen] meermalen met
het milieu, maar echt hachelijk wordt het wanneer diezelfde consument
met gratuite [uitspraak: twie, wel: gratuïteit
met tuu-wie] (ongegrond)
argumenten hardmaakt dat het veranderende klimaat niet zijn
pakkie-an
is en duizend-en-een (bijzonder groot
aantal,
ook honderd-en-een: groot aantal) redenen poneert
[beweren, veronderstellen] om zijn
milieuonvriendelijkheid te billijken. Is dit een voorbeeld van
cognitieve [de kennis betreffend]
dissonantie [het naast elkaar bestaan van
tegenstrijdige gegevens] of komt het voort uit klimaatangst?
5. Oké, laten we niet langer jeremiëren (klagen),
meeblèren of achteroverleunen, maar – hetzij communaal
(gemeenschappelijk), hetzij individueel –
duurzaamheid in onze directe contreien (omstreken,
omgeving) gaan favoriseren [begunstigen]
door zoetjesaan af te kicken van luxe en comfort, hetgeen niet
betekent dat wij moeten gaan leven als de contemplatieve
[beschouwend, bespiegelend]
cisterciënzers [zekere r.-k. orde] of
de orthodoxe [rechtzinnige] amish
[uitspraak: ee,
ook wel: aa] (sekte
van mennonieten – doopsgezinden – in de VS met een streng geloof,
die leven van de landbouw).
6. Een eerste stap zou kunnen zijn het bacchanale [komt
van Bacchus, wijngod] Beierse [Beieren,
Duitsland] Oktoberfest [Duits, in het
Nederlands (VD): oktoberfeest] in lederhose [leren
korte broek] en in dirndl (*)
hier in Castricum te vieren in plaats van op een alpenweide
[algemeen: alp = afzonderlijke berg uit de
Alpen], en dan met potten earlgreythee in plaats van karaffen
bockbier. Dat heeft als voordeel dat onze ecologische voetafdruk
(**), mede door een reductie van
Alpenritten [naar de Alpen!] en
dientengevolge van CO2-uitstoot,
aanmerkelijk zal slinken.
* verkorting van
dirndljurk = jurk van bonte stof met een getailleerd lijfje en een
wijde rok, oorspronkelijk als onderdeel van de traditionele dracht
van Zuid-Duitse boerenmeisjes
** =
maataanduiding van het beslag dat een persoon, een gemeenschap, een
land op de natuurlijke ruimte en hulpbronnen legt, uitgedrukt in
hectaren land en water
Geen opmerkingen:
Een reactie posten